Fabrieken door jegens ons land verdienstelijk heeft gemaaktheeft deze voor Nederland zoo gewigtige aangelegenheid zelfs den schijn verloren van persoonlijk belang en is zij teruggebragt op haar zuiver terrein. Eene stoomvaart op Amerika is bevorderlijk aan de welvaart, niet enkel van bijzondere personen of ondernemingen maar van geheel Nederland. Uit dit algemeen oogpunt wenscht de Kamer, dat Uwe ver gadering deze zaak beschouween zij neemtin overeensteming met zooveel anderen, de vrijheid uwer vergadering eerbiedig te verzoeken door haar initiatief het tot stand komen eener Stoomvaart op Amerika te verzekeren, op zoodanige grondslagen als, naar hare meening, het meest met de belangen van den Staat en die der op te rigten dienst overeenkomen. ’s Gravenhage30 December 1870. De Kamer van Koophandel en te ’s Gravenhage (get.) J. B. Maxwils, Voorzitter. v. n. Velde Az., Secretaris. De Kamer wendde zich verder ondei' dagteekening a. van 25 Augustus 1870, n°. 23, tot den Heer Minister van Binnenlandsche Zaken, met verzoek om eene volledige dienstregeling op den Rhijnspoorweg te helpen bevorderen; in dier voege, dat voortaan in het buitenland ook plaatsbiljetten worden uitgegeven naar het station ’s Gravenhagedie tot den 18den Julij 1870 slechts verkrijgbaar waren naar een der groote Hollandsche stations Amsterdam, Utrecht of Rotterdam, waardoor de aansluiting van ’s Gravenhage aan het Europeesch spoorwegnet hare grootste waarde verliest. Volgens de, van wege den Minister aan de Kamer medegedeelde verantwoording der Directie van den Rhijnspoor was reeds op den 8sten Julij 1870 tot stand gebragt het verkeer van ’s Graven hage naar BremenHanover, Harburg enz. en warenvoor de rigting van die plaatsen naar ’s Gravenhagede biljetten op dien dag aan de Keulener Mindenerbaan gezonden ter stempeling en distributie aan de Nederlandsche stations.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1870 | | pagina 293