Fabrieken
door jegens ons land verdienstelijk heeft gemaaktheeft deze
voor Nederland zoo gewigtige aangelegenheid zelfs den schijn
verloren van persoonlijk belang en is zij teruggebragt op haar
zuiver terrein. Eene stoomvaart op Amerika is bevorderlijk aan
de welvaart, niet enkel van bijzondere personen of ondernemingen
maar van geheel Nederland.
Uit dit algemeen oogpunt wenscht de Kamer, dat Uwe ver
gadering deze zaak beschouween zij neemtin overeensteming
met zooveel anderen, de vrijheid uwer vergadering eerbiedig
te verzoeken
door haar initiatief het tot stand komen eener Stoomvaart op
Amerika te verzekeren, op zoodanige grondslagen als, naar
hare meening, het meest met de belangen van den Staat en
die der op te rigten dienst overeenkomen.
’s Gravenhage30 December 1870.
De Kamer van Koophandel en
te ’s Gravenhage
(get.) J. B. Maxwils, Voorzitter.
v. n. Velde Az., Secretaris.
De Kamer wendde zich verder ondei' dagteekening
a. van 25 Augustus 1870, n°. 23, tot den Heer Minister
van Binnenlandsche Zaken, met verzoek om eene volledige
dienstregeling op den Rhijnspoorweg te helpen bevorderen; in
dier voege, dat voortaan in het buitenland ook plaatsbiljetten
worden uitgegeven naar het station ’s Gravenhagedie tot den
18den Julij 1870 slechts verkrijgbaar waren naar een der groote
Hollandsche stations Amsterdam, Utrecht of Rotterdam, waardoor
de aansluiting van ’s Gravenhage aan het Europeesch spoorwegnet
hare grootste waarde verliest.
Volgens de, van wege den Minister aan de Kamer medegedeelde
verantwoording der Directie van den Rhijnspoor was reeds op
den 8sten Julij 1870 tot stand gebragt het verkeer van ’s Graven
hage naar BremenHanover, Harburg enz. en warenvoor de
rigting van die plaatsen naar ’s Gravenhagede biljetten op dien
dag aan de Keulener Mindenerbaan gezonden ter stempeling en
distributie aan de Nederlandsche stations.