met bijzondere tevredenheid van den loffelijken ijver, waarmede
de lessen werden gevolgd. Zes kweekelingen hebben het examen
voor hulponderwijzeres afgelegd, allen met gunstig gevolg. De
nieuwe cursus werd geopend voor 5 hulponderwijzeressen en
26 kweekelingen.
Minder verblijdend ten deele, was hetgeen ten aanzien der
normaallessen voor het mannelijk personeel over 1870/71 aan
de Schoolcommissie werd medegedeeld. De cursus met de hulp
onderwijzers vond ruimen bijval. Van het 25-tal, dat daaraan
deel nam, mogt het in 1871 aan drie gelukken om de acte
van hoofdonderwijzer te verkrijgenterwijl drie zijn afgewezen.
Maar de lessen voor de kweekelingen, die door 69jongelieden,
waaronder 2 Rijkskweekelingen en 6 van bijzondere scholen
werden bezocht, leverden minder bevredigende uitkomsten op.
Het bedrag der kweekelingen liet in de jongere klassen te
wenschen over; de ijver en leerlust schenen daar eveneens te
verminderenen de vorderingen dezer beide klassen bleven
dan ook beneden hetgeen daarvan mogt worden verwacht. In
1871 legden 9 kweekelingen der hoogste klasse het examen
als hulponderwijzer, waarvan 8 met gunstigen uitslag. Daaren
tegen verlieten 9 kweekelingen vrijwillig het onderwijs om in
andere betrekkingen over te gaan1 vertrok naar elders7
moesten wegens ongeschiktheid worden verwijderd. Hoezeer
verschillende tijdelijke oorzaken en daaronder de heerschende
ziekte en de minder geschikte lokalen, waarin de normaal
lessen gedurende dezen cursus gegeven werdentot haren
minderen bloei medewerkten, werd hij door de Commissie van
bestuur ook aan andere, blijvende, ernstiger oorzaken geweten.
De betere uitzigten. welke in anderen werkkring aan jonge
lieden van gunstigen aanleg worden geopendde anders onvol
doende hulp in talrijke volksscholen, noodzaken de onderwijzers
om meermalen knapen tot kweekelingen aan te stellenwier
aanleg en ontwikkeling niet evenredig zijn aan hunnen lust om
onderwijzer te worden. De dagelijksche schoolarbeid vordert
dan nog de beste krachten dezer knapenmet een groot ge
deelte van den voor hun eigen studie hoogst noodigen tijd.
De beschouwing van dit ongunstig tafereel deed de School-