het onderwijs op onze lagere scholen, dat de studie der Neder -
duitsche taal meestal te weinig wordt beoefend, te veel eene
ondergeschikte plaats inneemt; de docent in de Hoogduitsche
taal ontmoet daardoor bij zijne leerlingen groote moeijelijkheden
in het aanleeren der veelvuldige buigingen van geslachts- en
getalvormen, welke bij grondiger kennis van het Hollandsch
ligt worden begrepen. Wij hebben de waarheid dezer opmer
king bevestigd gevonden, zoo dikwijls hij zelf in de hoogere
klassen lessen in onze moedertaal op zich nam: en bij de beste
leerlingen der tweede afdeeling van het Gymnasium, die door
regelmatige beoefening der oude talen meer voorbereid waren
voor dieper inzigt in het wezen der taal.” Dat echter bij
aanleg en vlijt, onmisbare voorwaarde om in eenig vak te
vorderen, ook jeugdiger en minder ontwikkelde leerlingen
door de leermethode van dr. Bruck werden aangetrokken en
vooruitgebragtheeft ons de ondervinding van jaren bewezen.
Als eens het heilig vuur in de ligtontvlambare gemoederen’
ontstoken was, vond het voedsel in zich zelf, en ontgloeide bij
enkelen tot geestdrift voor de meesterstukken der duitsche
Muze, die een’ weldadigen invloed voor geheel hun volgend
leven hebben zalen hen nu nognaar wij vertrouwende
nagedachtenis van hunnen geliefden leermeester doen zegenen.
Hij wist de aandacht onweerstaanbaar te boeijen, zoo dikwijls
in eene gewone les, of bij een examen, Goethe verklaard of
Schiller gevoeld moest worden. Kalm, indringend, den schrij
ver meestal ophelderend door voorbeelden uit diens eigen
werken ontleend, legde hij evenveel smaak als belezenheid aan
den dagmen kon zich aan de betoovering van den talentvollen
uitlegger niet onttrekken. Nooit bragt hij iets vreemd aan het
onderwerp in behandeling, de auteur verscheen in het volle
licht van zijnen tijd, omringd door de vrienden en omstandig
heden zijns levensen waar hij zinspeelde op historische her
inneringen, werden deze opgeroepen doch met soberheid en
niet meer dan tot regt verstand van de beschouwde plaats
noodig was. Hoe hadden wij gewenscht dit schoon, dit nuttig
en eervol leven nog lang gespaard te zien, en voor onze school
een man te behouden van wiens onvermoeide werkzaamheid