daarbij blijft, dat zij volgens de lijst der aanteekeningen het zwakst werden bevonden juist in die vakken, in welke het onderwijs bij de hoogere burgerschool alhier aan zeer bekwame handen is toevertrouwd. Hoewel dus de teleurstelling van som migen voor ons geene reden tot verwijt of moedeloosheid gaf, hebben wij het pligtmatig geacht nog eens zorgvuldig na te gaanof welligt verborgen oorzaken kunnen hebben medegewerkt tot de ongunstige uitkomst. Voor het vervolg zou gewis de talrijkheid van leerlingen in enkele klassen nadeelig worden; gedurende een half-schooljaar van den gesloten cursus moest in de eerste klasse aan 47 leer lingen te gelijk worden les gegeventot schade van het onderwijs evenzoo was de zamenstelling der vierde klasse, uit 30 leer lingen bestaande van zeer uiteenloopende geaardheid en ver mogens, een wezenlijke hinderpaal tegen de vorderingen van enkele speelziekeloszinnigeonwillige en moedwillige scho lieren. Gelukte het ook aan enkele leeraars door buitengewone tact en ongemeene inspanning de aandacht te boeijen en de zelf-werkzaamheid levendig te houden, toch bleven er bezwaren in die over bevolkte klassen welke niet uit den weg te ruimen zijn. Het lesuur is vervlogenzonder dat behoorlijk kan worden nagegaan of ieder leerling de opgegeven taak naar eisch heeft afgewerkt, of de lessen geleerd, de verbeteringen naauwkeurig opgeteekend, en in ’t algemeen het onderrigt juist werd gevat. Bij taal-studie is oefening in uitspraak en regt gebruik der regels bij allen ondenkbaar, en wordt eene verkeerde gewoonte niet terstond opgemerktzij ontaardt weldra in eene onuitroeibare hebbelijkheid. Bij een eind-examen moet dus de verwaarloozing van schijnbare bijzaken reeds bij het bezoeken der laagste klasse van invloed, en somwijlen het verzuim onherstelbaar zijn. De directeur vermeldt nog eene omstandigheid, wel waardig dat wij uwe opmerkzaamheid daarop vestigen, omdat zij ligt wordt voorbij gezien en evenwel belemmerend werkt op den gelijk- matigen gang van het onderwijs; wij bedoelen het steeds aan- groeijend getal van leerlingen in Oost-Indië geboren en deels opgevoed. Lang bleef dit bestanddeel buiten noemenswaardige uitwerking op het geheele schoolgebied, waar andere elementen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1871 | | pagina 196