dezer gemeentenoch ook strookend met het voortreffelijk voor
ambachtslieden onwaardeerbaar onderwijs. Welke kan de oorzaak
zijn van die weinige belangstelling in eene zoo nuttige inrigting
onder de klasse voor welke deze school is bestemd De een
zegt: „maak het onderwijs kosteloos, dan zullen, gelijk elders,
de leerlingen toestroomeneen ander, meer vertrouwd met
hier heerschende wanbegrippen en vooroordeelenziet juist in
het te matig schoolgeld eene hoofdreden van de geringschatting
de stilleeenvoudige burger zegtvolgens henhoe kan
onderwijs, voor twaalf gulden ’sjaars te verkrijgen, eenige
«waarde hebbenof «Er wordt te weinig gedaan aan «het
fransch.« Misschien ligt de eigenlijke grond dieper, want het
zelfde verschijnsel, kwijning dezer soort van scholen, doet zich
in andere plaatsen bij geheel verschillende omstandigheden
insgelijks voor. Er is tijd noodig, langer dan die sedert in
voering der wet van 1863 verliep, om een nieuw denkbeeld,
eene idéé te doen rijpen en wortel schieten bij dien zoom der
maatschappij op wier medewerking het bovenal aankomtandere
instellingen, die slechts gedeeltelijk in de behoefte aan meer
ontwikkeling voorzienbestonden, verkregen zekere vermaardheid
en onttrekken daardoor de knapen en jongens die de burger
scholen moesten bevolken, aan den kring van dit onderwijs.
Hoeveel de voorbereiding der meeste adspiranten uit deze klasse
der burgerij te wenschen overlaathebben wij ondervonden
gelijk de raad der Teeken-Akademie blijkens het jongst verslag
mededeelt bij ons examen van toelating. Zóó zwak in de
allereerste gronden van taal en geschiedenis, zóó weinig met
de hoofdregels der rekenkunst bekend, dat bijna een vierde
van hen die zich aanmelddenmoest worden afgewezenin de
sfeer hunner omgeving kan niet de zucht worden opgewekt naar
dieper inzigt in het wezen der dingen, en het beste onderwijs
gaat te loor, omdat het geenen bodem vindt waarin het vrucht
kan dragen. Wanneer dus de burgerschool nog niet is wat zij
wezen moest en kan wordende Raad gelieve wél te overwegen
dat niet aan leeraars of instelling zelve de schuld ligt. Inte
gendeel, de ijver en volharding der kundige mannen, aan wie
de lessen zijn toevertrouwd, schijnen aan te groeijen naarmate