Bijlage X.
De school van voorbereidend lager onderwijs werd in den
afgeloopen cursus door veertig leerlingen bezocht. De eerste
klasse telde zeventien scholieren meerendeels herkomstig'van
onze hoogere burgerschool doch zeer verschillend in aanleg
en ontwikkeling. Hoewel verre de meesten door vlijt en in
spanning toondendat zij het voortreffelijk onderwijs op prijs
steldenging voor een viertal de vrucht verlorenomdat traag
heid en gebrek aan aandacht hunnerzijds de moeite en zorgen
der leeraars verijdeldenbij enkelen waren de grondslagen in
sommige vakken, met name in de moderne talen, niet behoor
lijk gelegd. Aan bevordering van deze achterlijken kon niet
worden gedachtbij twee naar het eenparig gevoelen der ge
zamenlijke leeraars niet; de Commissie van examinatoren vond
bij de mondelinge antwoorden geenerlei beweegreden tot een
afwijzend advies. Wij hadden bij het onderzoek der hoogere
klassen meer dan een treffend voorbeeldhoe heilzaam de prik
kel van het onderwijs ten tweeden male in dezelfde klasse
bij art. 462 der Verordening aan ons voorgeschreven, werken
kan. De teleurstelling wordt dan eerst schandelijkwanneer
de niet-bevorderde volhardt in ijverloosheiden zich het ver
leende uitstel niet of niet genoegzaam ten nutte maakt. Wij
zouden wel wenschen dat èn de jongelieden zei ven, èn ouders of
belangstellendenhet zoogenaamd overzitten meer uit dit
oogpunt wilden beschouwenwij wierden dan gevrijwaard tegen
lastige reclamesen achterlijke leerlingen zouden niet ontmoe-
VERSLAG van Curatoren, nopens den staat
van de 2de afdeeling van het Gymnasium,
gedurende het schooljaar 1870.