ernstige ziekteverhinderd was ons dit jaar voor te lichten.
Wij hebben de vruchten van zijn voortreffelijk onderwijs ook
weder gedurende dit schooljaar te zeer kunnen opmerkendan
dat onze eerste wensch voor het Haagsch Gymnasium niet
wezen zoudien eenigen leeraar weldra hersteld tot zijn werk
kring te zien terug keeren. Gewis zullen zijne ambtgenooten
die met elkander hebben gewedijverd om aan de leerlingen der
beide hoogste klassen het gemis van den afwezigen docent te
vergoedenuwen dank en goedkeuring verwerven voor hunne
edele pogingen in het belang der jongelingschap zij zelven
hebben hunne dure verpligting erkend.
Behalve deze plaatsvervulling van Dr. Rutgers door ande
ren gedurende de laatste maandenheeft het personeel der
leeraars nog eene verwisseling ondergaan. Bij Raadsbesluit van
28 Maart jl, is de heer J. van Aalst sedert de Paaschvacantie
ontheven van het geven van onderwijs aan deze afdeeling van
het Gymnasiumen voortaan uitsluitend verbonden aan de
Hoogere Burgerschoolterwijl op onze voordragt de heer Dr.
L. Bleekrode tot leeraar in de wiskunde is aangesteld. Met
gerustheid konden wij dezen aan den Gemeenteraad aanbevelen;
de wijze waarop hij sinds jaren aan de Burgerschool werkzaam
wasschonk ons de overtuigingop ondervinding steunend
dat met hem de regte man op de regte plaats zou komen
niemandvan elders geroepenkon ons gelijke waarborgen
geven voor eene goede keus. Tevens verbonden wij door deze
benoeming een uitmuntend leeraar vaster aan de instelling
voor welke zijn onderwijs zoo goede vruchten droeg. Bij het
examen zijn wij versterkt in onze gunstige verwachtingeen
tijdperk van drie maanden is natuurlijk te kort voor buitenge
wone uitkomsten maar zooveel bleek tochdat de boeijende
heldere leertrant van den heer Bleekrode bij de meer ont
wikkelde jongelingen der hoogste klassen van het Gymnasium
even bezielend werkte als bij de knapen der Burgerschool. Er
is merkbare vooruitgang wat de vorderingen in wiskundezoowel
als in de natuurwetenschap betreftgeheel voldoende resultaten
zullen eerst dan te verkrijgen zijn, wanneer de eerste vorming
aan lagere scholen algemeen minder te wenschen overlaat. Wij