acte in het handteekenen voor het middelbaar onderwijs wenschten
te bekwamen. Het getal dezer aspiranten bestond uit 8, van
welke 2 de Akademie te Antwerpen verlaten hadden. Al hetgeen
voor dit examen vereiseht wordt, is hun aan deze inrigting
onderwezen. Het resultaat hetwelk hiervan op het jongste examen
verkregen isstrekt den directeur dezer Akademie tot bijzondere
eer. Volgens het verslag toch van de laatste examina voor het
middelbaar onderwijs, ter verkrijging van de acte als leeraar
in het teekenen, hadden zich 23 candidaten aangemeld; van
dezen hebben zich 6 teruggetrokken, zoodat 17 zich aan het
onderzoek onderwierpen, en 12 van hen de acte verkregen.
Van dit twaalftal waren acht leerlingen van de Haagsche
Akademie, en enkelen onder dezen hebben een bij uitzondering
eervol examen afgelegd. Zulke resultaten zijn het beste bewijs
voor de deugdelijkheid van het onderwijs.
In de klasse van het antiek figuur oefenden zich 7 jonge
lingen; in die van het fragment-pleisterwelke druk en ijverig
werd bezocht, waren meestal 15 tot 16 leerlingen.
Gelijk altijd was de afdeeling der elementaire klasse zeer
druk bezocht. In de drie klassen oefenden zich respectivelijk
18, 23 en 37 leerlingen. Een gedeelte hiervan verwisselde nu
en dan het teekenen naar voorbeelden met het volgen van
pleisterfragmenten en modellen van het gewijzigd stelsel Dupuis.
De klasse ornamentwelke ditmaal uit 107 leerlingen bestond
heeftblijkens de resultaten van het concoursgoede vorderingen
gemaakt. De eerste klasse bevatte 25 leerlingende tweede 26
en de derde 56 jongelingen. Nadat echter het teekenen naar
het meetkunstig figuur voor de eerstbeginnenden in de klasse
ornament verpligtend is gesteldis de derde allengs wat minder
talrijk geworden, en zijn de leerlingen meer gelijkelijk verdeeld.
De heer Meskeb wien nu in het bijzonder het onderwijs in
het meetkunstig figuur is opgedragen, bereidt de jongelingen
voor om later met eenige vaardigheid en begrip van teekenen
de pleisterornamenten te kunnen volgen.
In de afdeeling bouwkunde waren respectivelijk 6, 32, 12
en 21 leerlingen werkzaam. Zoowel de klasse geschiedenis en
leer der bouwstijlen als de cursus in de theorie der perspectief