De groote rijzing in Metallieken en alle Oostenrijksche loten en
waarden wordt alleen veroorzaakt door de rijzing op de Duitsche
I beurzen.
De Russische fondsen voornamelijk de gegarandeerde, spoor-
wegwaardenhadden een ruim aandeel in de algemeene rijzing.
De groote Maatschappij van Russische spoorwegen bewees wederom
door haar extra dividend de Staatsgarantie te kunnen ontberen
en rembourseerde bovendien een aanzienlijk bedragwegens
vroeger door den Staat ten haren behoeve gedane rente-voor-
schotten. In de maand Junij kwam eene ongegarandeerde 6 pCt.
spoorwegleening aan de markt, die echter evenzeer een goed
onthaal vond.
De aandeelen en obligatiën Hollandsche ijzeren spoorweg
maatschappij en Nederlandsche Rijnspoorwegmaatschappij waren
op 31 December 11., aanmerkelijk hooger dan het vorige jaar.
De nieuwe leening van de Hollandsche spoorwegmaatschappij
voor den zoogenaamden Oosterspoorweg werd voor soliede beleg
ging gretig genomen en mogt zichvan het oogenblik der uit
gifte af, in eene bijna onafgebroken rijzing verheugen.
De Centraal spoorwegmaatschappijdie van onze Nederlandsche
spoorwegen tot dusver in de minst gunstige positie verkeerde
schijnt een nieuw tijdperk te zijn ingetreden.
De uitkomsten der exploitatie worden veel beter, en de ver
hoogde prijzen van aandeelen in obligation toonen dat het
publiek dezen verbeterden toestand begint te waarderen.
Voor de menigte banken en crediet-instellingenin Duitseh-
land na den oorlog opgerigt, was het operatie-veld zoo dade
lijk niet uitgebreid genoeg, om er met vrucht werkzaam te zijn.
De Metallieken, Oostenrijksche loten, enz., boden echter eene
aanlokkende gelegenheid tot speculatie aan, waaraan de meeste
der nieuw opgerigte handelsligchamen zich niet vreemd heb
ben gehouden.
De aloude voorliefde van onze Hollandsche beurzen voor de
Oostenrijksche fondsen is merkelijk bekoeld.