De groote rijzing in Metallieken en alle Oostenrijksche loten en waarden wordt alleen veroorzaakt door de rijzing op de Duitsche I beurzen. De Russische fondsen voornamelijk de gegarandeerde, spoor- wegwaardenhadden een ruim aandeel in de algemeene rijzing. De groote Maatschappij van Russische spoorwegen bewees wederom door haar extra dividend de Staatsgarantie te kunnen ontberen en rembourseerde bovendien een aanzienlijk bedragwegens vroeger door den Staat ten haren behoeve gedane rente-voor- schotten. In de maand Junij kwam eene ongegarandeerde 6 pCt. spoorwegleening aan de markt, die echter evenzeer een goed onthaal vond. De aandeelen en obligatiën Hollandsche ijzeren spoorweg maatschappij en Nederlandsche Rijnspoorwegmaatschappij waren op 31 December 11., aanmerkelijk hooger dan het vorige jaar. De nieuwe leening van de Hollandsche spoorwegmaatschappij voor den zoogenaamden Oosterspoorweg werd voor soliede beleg ging gretig genomen en mogt zichvan het oogenblik der uit gifte af, in eene bijna onafgebroken rijzing verheugen. De Centraal spoorwegmaatschappijdie van onze Nederlandsche spoorwegen tot dusver in de minst gunstige positie verkeerde schijnt een nieuw tijdperk te zijn ingetreden. De uitkomsten der exploitatie worden veel beter, en de ver hoogde prijzen van aandeelen in obligation toonen dat het publiek dezen verbeterden toestand begint te waarderen. Voor de menigte banken en crediet-instellingenin Duitseh- land na den oorlog opgerigt, was het operatie-veld zoo dade lijk niet uitgebreid genoeg, om er met vrucht werkzaam te zijn. De Metallieken, Oostenrijksche loten, enz., boden echter eene aanlokkende gelegenheid tot speculatie aan, waaraan de meeste der nieuw opgerigte handelsligchamen zich niet vreemd heb ben gehouden. De aloude voorliefde van onze Hollandsche beurzen voor de Oostenrijksche fondsen is merkelijk bekoeld.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1871 | | pagina 327