70 B 4 Leiden en in den na- b. Te lande. Het vervoer van personen en goederen in de rigting van Amsterdam en Rotterdam geschiedt bij voortduring op zeer re- gelmatige wijze door de dienst der llollandsche ijzeren Spoor- I wegmaalschappij-, dat in de rigting van Gouda, Utrecht en het groot Spoorwegnet door die van de Nederlandsche Rhijn- I spoorwegmaatschappij. Alhoewel thans eene verbinding voor het personen vervoer tusschen de meeste belangrijke plaatsen in Daitschland en deze j naar Delft Leiden te zaïnen 19 Laatstgenoemde dienst schuit, metende 14 ton. Die veerschuit vaart des morgens van middag van ’s Gravenhage en is geschikt voor het vervoer van I personen en koopmansgoederen. Even als in het vorig jaar moeten wij omtrent de dienst van g ’s Gravenhage naar Delft nog opmerken, dat zij bij voortduring Veel te lijden heeft door bestaande concurrentie en niet het minst van die der Nederlandsche Algemeene Railroute-Maatschappij 1 en dientengevolge veel te wenschen overlaat; immers gedurende de wintermaanden wordt zij dagelijks door slechts 4 schippers van Delft en door 2 schippers van 's Gravenhage waargenomen. g Tot het vervoer van personen van ’s Gravenhage naar Scheve- ningen w’aren in 1871 in gebruik 3 gondels, metende 61 ton. Ook ditmaal is met aandrang gewezen op de behoefte aan I verbetering van het vaarwater tusschen ’s Gravenhage en Delft. I De bestaande toestand is eene groote belemmering voor den aanvoer van grondstoffen naar de fabrieken. 295 vermeerderde haar materieel met 1 De dienst van Rotterdam werd uitgebreid met 10, die van Amsterdam met 32 scheepston. Tot het vervoer van personen naar Delft en Leiden en I tusschen gelegen plaatsen waren gedurende 1871 in gebruik: 15 volksschuiten, metende 225 ton

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1871 | | pagina 334