X. Inrigtingen in verband met handel en
NIJVERHEID.
Billiton-Maatschappij. Op den laatsten Februarij 1871 waren
104 mijnen in exploitatie of 2 meer dan op hetzelfde tijdstip in
1870. Daarvan leverden 92 mijnen 47319.51 picols tinzijnde
11152.97 picols, of ruim 30 pCt.meer dan in het vorig jaar.
De tin-productie steeg in het tijdvak 18631870/71 van 10317
tot 47319 pieols. Zij overtrof in elk district de verwachting. In
Tandjong-Pandan met ruim 4, in Mangar met ruim 27,
in Boeding met ruim 71, in Dindang met ruim 31 pCt.
het totaal ging de verwachting met bijna 33} pCt. te boven.
De dienst der Nederlandse he Algemeene Railroute- Maatschappij
bestemd tot vervoer van personen van ’s Gravenhage naar Delft
en omgekeerdwerd voor zooveel ons bekend is geregeld uit
geoefend.
Gemeente is verkregen, en de Regering hier een tolkantoor
heeft gevestigdheeft ditwat het vervoer van goederen betreft
tot nog toe voor den handel weinig voordeel opgeleverd.
Immers er schijnt nog altijd geen direct verkeer tusschen het
station van den Rhijnspoor alhier en het meerendeel der stations
in Duitschland te bestaan, zoodat de goederen van hier niet
regtstreeks naar het buitenland kunnen worden verzonden.
Het gevolg hiervan is niet zelden, dat de verzending der
goederen over Rotterdam voordeeliger uitkomt zelfs de vracht
van Rotterdam naar 's Gravenhage mede gerekend dan wanneer
de verzending regtstreeks op ’s Gravenhage geschiedt.
Echter kunnen goederen van Duitse he stations regtstreeks
naar hier worden verzonden, wanneer op den vrachtbrief worde
vermeld „’s Gravenhage via Emmerik.”
Door de industrieëlen wordt geklaagd, over het hooge tarief
op de aansluitingslijn tusschen de stations der Hollandsehe en
Rhijnspoorivegmaatschappijen alhier.
Het bestaand tarief is hoogst drukkend voor den aan voer van
grondstoffen, enz. De vrachtprijs toch staat gelijk aan dien
tusschen Delft en 's Gravenhage.