mijnwerker gegeven; de sterfteverhonding van het afgeloopen
jaar zou in Nederland dan ongetwijfeld minder ongunstig zijn
geweest.
De 6 tweemaandelijksche veilingen hadden ook in het boek
jaar 1870/71 zeer geregeld plaats. Daarin werd een totaal hoe
veelheid van 35,188.99 picols Billiton tin aangeboden en grif
verkocht. De besteedde prijzen varieerden van 66 tot 81.15
de middenprijs der zes veilingen te zamen beliep [13A1 per
picol, zijnde ongeveer 2 pCt. minder dan in het vorig jaar. De
schitterende resultaten door de Billiton maatschappij ook weder
in het boekjaar 1870/71 verkregen, blijken verder uit het
dividend van f2o'2 per aandeel; tegen ƒ152 en ƒ173 in de
twee voorafgaande jaren.
De Nederlandsch-Indische stoomvaartmaatschappij bezit, vol
gens haar laatste verslag dd. 2 Junij 1871twaalf stoomschepen,
die allen in de beste orde verkeeren. Met de schepen hebben
geenerlei onheilen plaats gehaddaarvan alleen uitgezonderd
het stoomschip Batavia, dat strandde op eene zandbank in de
nabijheid van Macasser, maar daaraf werd gesleept door Z. M.
schepen Belch en Java, en na eenige reparatie weder in dienst
werd gesteld.
De opening van het Suez kanaal en het daardoor uitgebreider
geworden goederen- en personenvervoer tusschen Singapore en
Nederlandsch-Indische spoorwegmaatschappij. Op ultimo De
cember 1871 was de weg in exploitatie tot Klatten op de hoofd
lijn en tot Bringin op den zijtak, te zamen 160 kilometers.
Men berekent, dat de hoofdlijn tot Djocdjo gereed zal zijn in
April en de zijtak tot Willem I tegen het einde van het jaar
1872; zoodat deze eerste spoorweg op Java, die, volgens de
concessie, in het laatste kwartaal van 1871 moest voltooid zijn
één jaar later geheel gereed zal wezen.
De exploitatie neemt steeds toe en heeft over 1871 ruim een
millioen gulden opgebragt.
De werken van den Buitenzorgschen Spoorweg daarentegen
worden vertraagd door allerlei processen over de onteigeningen
waarvan het einde niet is te voorzien.