doorzigt en de wijsheid Uwer Vergadering, door aan
neming van het Wetsontwerp, aan ons Vaderland een
nieuwe bron van welvaart zal ontsluiten.
Adressante acht het geheel onnoodig in wijdloopige
beschouwingen en berekeningen te tredentot aanprijzing
van het denkbeeld Uwer medeleden. De Memorie van
Toelichting, die hun Wetsontwerp vergezelt, is daartoe
allezins voldoende en behoeft geene verdere aanbeveling.
Aan het talent, ’t welk uit elke bladzijde van dat
belangrijk stuk spreektmag tevens met vertrouwen
worden overgelaten omte zijner tijdop te treden tot
wederlegging van hetgeen tegen het Wetsontwerp reeds
is aangevoerd.
Alleenlijk wenscht adressante te herinneren aan het
feitdat alle Trans-Atlantische stoomvaarten van eenig
belangdie in het buitenland werden tot stand gebragt,
zich, zonder subsidie of andere voordeelen, niet hebben
kunnen staande houden. Neemt men aan en het is
nog nergens tegengesproken dat Nederland werke
lijk belang heeft bij eene regtstreeksche verbinding met
de nieuwe wereld dan wettigt het bovenaangevoerd feit
volkomen den eischdat de Staatzoolang zulks mogt
blijken noodig te zijn ondersteuning verleene aan het
tot stand brengen en instandhouden eener zoodanige ver
binding.
Maar ook uit een ander oogpunt beveelt het Wetsont
werp zich aan. Laat men de natuurlijke voordeelen, die
Vlissingen boven zoo menig zeegat bezitongebruikt
dan kan de vraag niet ongepast heetenof de millioenen
guldens, die aan den aanleg van spoorwegen in Zeeland
met de daaraan verbonden kunstwerken werden ten
koste gelegd wel nuttig genoeg zijn besteed De adres
sante zou deze vraag alleen dan toestemmend durven
beantwoorden wanneer de Regering op de wijze in het
Wetsontwerp aangegeven, er toe medewerkt om Vlissin
gen te maken tot een havenplaatsdie voedsel verschaft
aan de met zoo zware geldelijke otïers aangelegde spoor-