band geeft. Deze leverde het overtuigend bewijs dat de plaatsing
der gemeentescholen geene onverschillige zaak is. De nieuwe
verdeeling der gemeente in schoolwijkenwelke ten gevolge van
de opening der school bij het Oranjeplein moest geschieden,
leverde groote bezwaren op. Het bleek daarbijdat menom
die school ook maar gedeeltelijk te kunnen bevolkendaarhenen
kinderen moest verwijzen, die in de onmiddelijke nabijheid van
andere gemeente-armenscholen wonent ja zelfs, die als het ware
de deur eener meer nabijzijnde armenschool moeten voorbijgaan
om zich naar het Oranjeplein te begeven. Vele en regtmatige
klagten van ouders werden daarover bij de Schoolcommissie
ingebragt. De met 1 Mei 11. voorloopig in werking gebragte
wijkverdeeling moet met 1 Mei a.s. worden herzien, maar het
zal moeijeljjk wezen aan de klagten te gemoet te komenwanneer
men de nieuwe school niet ontvolken en de vroegere overbevolking
der andere localen niet op nieuw in ’t leven roepen wil.
Werd het voorschrift der verordening van 1859 ten aanzien
der scholen voor onvermogenden en minvermogenden nageleefd
ten aanzien der burgerscholen was zulks niet het geval. Volgens
de daarbij voorgeschreven inrigting zoude er van gemeentewege
meer uitgebreid lager onderwijs worden gegeven in twee burger
scholen tegen matigeene tegen verhoogd schoolgeld. Deze laatste
is niet opgerigt; een lokaal is er voor aangeschaft. Tot twee
malen toe is er een vergelijkend examen voor de plaats van
hoofdonderwijzer gehouden, maar ten slotte werd deze niet
benoemd en bleef de geheele school achterwege. De daartoe
bestemde lokalen werden toen voor eene burgerschool tegen
matig schoolgeld gebezigd, terwijl in 1861 de tweede school
van deze soort geopend werd op de Groote Marktin de lokalen
waarvan hierboven sprake was. Ten aanzien dezer beide scholen
heeft zich hetzelfde verschijnsel voorgedaan, dat omtrent de
armenscholen werd vermeld. In de laatste jaren moesten velen,
die zich aanmeldden, wegens gebrek aan ruimte, worden afge
wezen. Nevens den ongunstigen toestand der lokalen deed dit
verschijnsel in de laatste maanden de aandacht meer bepaaldelijk
op den toestand der scholen voor meer uitgebreid lager onderwijs
vestigen. Hierbij kwam, dat de scholen, hoewel voor jongens