en ook des winters te koud zijn, 2°. het
de meeste docenten, zoowel als voor de
kweekelingen; 3°. het in botsing komen
gereedmaken der hulpmiddelen voor de
terwijl daarentegen 4 met Mei en 5 met November van de
tweede klasse en voorts op den laatsten tijd nog 5 nieuwe na
examen werden opgenomenzoodat het getal ten slotte 15
bedroeg. De tweede klasse, met 8 meisjes aangevangen, werd,
na den bovengemelden proeftijd, die ook de vrouwelijke kwee
kelingen geldt, in Juli door de kweekelingen der openbare
scholen S. E. Groet en C. Roos en met het einde van
‘ecember door J. van Heffen vermeerderdmet examen traden
Mei zes en in November twee kweekelingen van bijzondere
scholen toe. Thans zijn in deze klasse dus 10 meisjes.
De Commissie van Bestuur mag met ingenomenheid van den
gang van het onderwijs bij deze verschillende lessen gewagen.
Ook de examens, ingevolge art. 11 der Gemeentelijke Veror
dening den 25 Maart en den 24 April respectievelijk over de
meisjes- en jongens-kweekelingen gehouden, gaven blijken der
vorderingen. De hoofdonderwijzer G. J. Pontier, Secretaris
der afdeeling mannelijk personeel, tevens algemeen Secretaris
en Bibliothecaris, de hoofdonderwijzer J. Schmal tot 1 Mei en
J. Schippers daarna Secretaris der afdeeling vrouwelijk per
soneel, benevens de Voorzitter der openbare hoofdonderwijzers
R. van Bi eren stonden naar art. 4 der bedoelde Verordening
de Commissie ijverig ter zijde. De bibliotheek der lessen werd
in goeden staat onderhoudende kweekelingen maakten hiervan
een ruim gebruik.
De Commissie is echter verplichtte dezer gelegenheid onder
de aandacht van en van het Gemeentebestuur van ’s Graven-
hage te brengen, dat het, volgens haar oordeel, hoogst noodig
is, dat voor de lessen van het mannelijk personeel de lokalen
in de Nieuwe Schoolstraat worden verlaten en weder eigene
lokalen in het midden der stad worden aangewezen. De ge
gronde bezwaren tegen de tegenwoordige zijn, 1°. dat zij voor
dit onderwijs te hol
Ver afgelegene voor
hulponderwijzers en
van het bergen en
lessen (als kaarten, platen en natuurkundige voorwerpen) met
het schoolonderwijs. De Commissie vertrouwtdat de herinnering