De Raad van bestuur berigt daaromtrent het navolgende:
B In den loop van het vervlogen Akademiejaar besloot de
Raad tot het oprigten van een Cursus voor vrouwelijke leerlin
gen, welke voornamelijk zou strekken, om meisjes, die zich
wenschen te bekwamen voor het examen in het handteekenen
bij het middelbaar onderwijs, daarvoor geheel te bekwamen.”
Het aangekondigd plan slaagde uitnemend, zoodat reeds op
De klassen in ProportieAnatomie en Perspectief werden
slechts door 8 leerlingen gevolgd.
Naar het Antiek groot Pleisterbeeld oefenden zich 5 jonge
lieden terwijl 10 leerlingen de klasse van het fragmentpleister
vlijtig bezochten.
De Boetseerklasse bevatte eveneens 10 leerlingen, die met
ijver en talent hunne studiën voortzetten.
De afdeeling der Elementaire klasse was, gelijk altijd, druk
bezocht. In de drie klassen oefenden zich respectivelyk 2620
en 34 leerlingen, van welke een zeker gedeelte bij afwisseling
zich naar voorbeelden en naar pleisterfragmenten en modellen
van het gewijzigd stelsel Dupuis oefende.
In de klasse Ornament bevonden zich 93 leerlingenvan
dezen volgden er 6 de theorie van het ornament en legden er
zich 20 toe op het composeien van ornament en het ontwerpen
van allerlei voorwerpendie op hun vak van toepassing zijn.
Elf leerlingen teekenden naar het pleisterornament31 naar
voorbeelden, terwijl ook 31 zich naar het meetkunstig figuur
en zeer eenvoudige pleisterornamenten oefenden.
De afdeeling Bouwkunde bevatte respectivelijk 1, 8, 20 en
29 leerlingen. Van dezen woonde een achttal den cursus in de
geschiedenis en leer der Bouwstijlenbenevens die in de theorie
der Perspectief bij.
In de eerste klasse bevond zich ditmaal slechts een leerling,
aan wiens ontwerp, een concertzaal, de prijs van aanmoediging
werd toegekend.
Terwijl elders nog veel over het onderwijs aan meisjes werd
geredetwist, nam de Akademie zonder veel ophef met dit
onderwijs een proef.
t