I
--
wanneer geen onverwachte politieke gebeurtenissen tusschen
beiden komen is de voorspelling niet gewaagd, dat de milliar-
den leeningen binnen een niet ver verwijderd tijdstip den pari-
cours bereiken zullen.
Hoezeer de zoogenaamde bezuinigingen, in Turkije ingevoerd
en nog in te voeren, naar ons oordeel niet veel te beduiden
hebben, zetten de Turkse he fondsen hunne rijzing in het afge-
loopen jaar voort. Het is waar, eerlijkheid is een kenmerk der
financiële politiek van dat Rijk; maar vroeg of laat voorzien
wij dat de wil beter zal zijn dan de krachten. De verwarring
in de geldmiddelen blijft nog altijd voortdurenen eens moet
het tijdstip aanbreken dat eene rente-reductie het eenig redmid
del is.
De verwachting, in ons vorig jaarverslag uitgesproken, dat
de Amerikaansche staatsfondsen toen hun maximum hadden
bereikt, is niet beschaamd. Dit fonds biedt in het afgeloopen
jaar zeer weinig punten van bespreking aan.
Niet alzoo met Amerikaansche spoorweg fondsen. De vrees,
een jaar geleden door ons geuit, dat een crisis in die fondsen
niet ónmogelijk te achten was, is maar al te zeer door de
ondervinding bevestigd. Eene hoogst aanzienlijke daling in bijna
al die waarden is het gevolg geweest van eene stagnatie in de
couponbetaling van sommigen hunner; terwijl de ontdekte
fraudes op groote schaal, die weder bij anderen voorvielen,
in het algemeen aan het vertrouwen op Amerikaansche finan-
cieele moraliteit een schok gegeven hebben, die nog lang op
de koersen der Amerikaansche waarden van zeer nadeeligen
invloed zal zijn. Het spreekt van zelf dat de goede waarden
voor de slechten hebben moeten lijden. Wij twijfelen echter
niet of de waarlijk goede fondsenzoo als er velen zijnzullen
zich uit hun val weten op te heffen. Het stigma, dat op het
oogenblik op alle Amerikaansche sponrwegwaarden kleeft moet,
wat sommigen hunner betreft, verdwijnen, zoodra het publiek
begrijpt dat het toch niet aangaat om, op den naam af, alles
over één kam te scheren. Ook wij hebben onder onze oogen
het voorbeeld, dat een onzer Nederlandsche spoorwegmaatschap-
5-