L
Bh
-
RK'
De dienst der Nederlandsche algemeene Railroute-maatschappij
bestemd tot vervoer van personen van ’s Gravenhage naar Delft
en omgekeerd, werd, voor zooveel ons bekend is, geregeld
uitgeoefend.
het vervoer van goederen van en naar het station té ’s Gravenhage.
In de rigting van Gouda, Utrecht en het groot' spoorwegnet
voorziet de Nederlandsche Rhijn-Spoorwegmaatsrhappij in dat
vervoer. Deze levert minder stof tot tevredenheid. Het oneven
redig hoog tarief voor de tusschenstations langs de concurrerende
lijn bewijst voldoende, wat die Maatschappij doen zou indien
zijonverhoopthet monopolie bezat voor het vervoer ook in de
rigting van Rotterdam en Amsterdam. De aanhoudende klagten
over het tarief op de aansluitingslijn tusschen de stations der
Hollandsche en Rhijnspoorwegmaatsehappijen alhier zijn bewijzen
te meer, dat de Directie, doof voor de eischen, die met regt
aan eene publieke dienst mogen worden gesteld, tevens blind
is voor de belangen van den handel. Of echter door deze hooge
tariefsprijzenhet geldelijk belang der aandeelhouders het
eenig doelwit, waarnaar de Directie toch schijnt te streven, is
een hoog dividend inderdaad wordt bevorderd, mag worden
betwijfeld.
Niettegenstaande de directe verbinding met vele buitenlandsche
spoorwegen, en ofschoon de goederen hier ter stede kunnen
worden ingeklaard, wordt hiervan weinig gebruik gemaakt;
eensdeels door de onbekendheid hiermede van de handelaars,
anderdeels door de practijken van sommige expediteurs. Zoo
werden bij voorbeeld successivelijk partijen koopmansgoederen
van Dusseldorf of omstreken over Venlo verzondenniettegen
staande op den vrachtbrief was aangeduid «via Emmerik direct
op den Haag te Venlo werden zij, zonder voorkennis van den
belanghebbende, ingeklaard waardoor meerdere kosten veroor
zaakt werden en de belanghebbende aan proces wordt blootgesteld.
Elk handelaar behoorde te weten, dat hij geen genoegen
behoeft te nemen met de inklaring, door expediteurs zonder
bepaalde order gedaan.
te