was doorgaans zeer loffelijk en de
terwijl van de 8 overigen zich:
1 als leerling-schoenmaker verwijderde,
1 als leerling verwer,
1 om te worden geplaatst op een kantoor,
1 als kweekeling bij het lager onderwijs,
1 om te worden opgeleid tot gymnastiek-onderwijzer,
1 naar de ambachtschool,
1 naar de laagste klasse der hoogere burgerschool en
1 wegens ziekte.
Het gedrag der leerlingen
resultaten van het onderwijs over het geheel bevredigend. Een
aantal echter uit de eerste klasse kon de lessen, vooral de
wiskundig-natuurkundigeniet voldoende volgenwaarom bij het
overgang-examen nog 7 van de 24 niet tot de tweede klasse
konden bevorderd worden. Om hierin verbetering te brengen, is
reeds vroeger op eene gewenschte aansluiting van het lager
aan het middelbaar onderwijs gewezen. Zijn de in den boezem
onzer Commissie verstrekte inlichtingen juist, dan zou hetgeen
de hoogste afdeelingen der gewone lagere school, bijzonder in
die van minvermogenden, nog mede op den voorgrond zou
behooren te treden, om tegelijk meer voor de burger dag- en
avondschool, evenals voor de teeken-akademie en de ambacht
school alhierte doen voorbereidenzelfs geen ingrijpende
wijziging ten gevolge hebben. Wij mogen dus den wensch uit
spreken dat gepaste schikkingenom bedoelde aansluiting te
weeg te brengen en te onderhouden, niet mogen achterblijven
en zoo noodig door het Gemeentebestuur mogen worden gesteund.
Onze school zou er te meer nut door kunnen verspreiden.
De aanzienlijke deelname aan de eerste klasse, welke waar
schijnlijk nog zal vermeerderen, maakt op dit oogenblik eene
splitsing dezer klasse noodzakelijk. Hiertoe wordt eene uitbreiding
van lokaliteit gevorderd en zullen vermoedelijk de vertrekken
thans als woning voor den Directeur aangewezen, dienen gebezigd
te worden. De talrijkheid dezer klasse is oorzaak, dat vele
lokalen, vooral de teekenkamer, thans te klein zijn. Overigens
is het gebouw als school vrij voldoende. In school en woonhuis
vertoonden zich echter hier en daar schadelijke uitwasemingen,
R'