I r; b. f- b. c. a. Larousse c. d. e. uitbreiding der spraakkunst a. b. c. A o. Hoogduitsche Taal. 2 uren. Duitsche spraakkunst, zie 2de klasse. Vertalen in het Duitsch uit: Uebungsbuch von Th. Meurer en uit: Verzameling van stukken om in het Fransch, En- gelsch en Duitsch te vertalen door J. van der Beek. Duitsch lezen uit: Hopf und Paulsiek lil Cursus. r. Teekenen. Handteekenen. 2 uren. Rechtlijnig teekenen. 2 uren. a. b. a. b. Stijloefeningen over onderwerpen door den leeraar op te geven. Lezing uit Brandt’s Leven van de Ruiter, door Dr. ten Brink en Mr. A. Bogaers: Tocht van Heemskerk naar Gibraltar. j IF m. Fbansche Taal- en Letterkunde. 4 uren. Fransche spraakleer, volgens Poitevin, Grammaire fran- §aise compléte. j Racines grecques. I latines. Vrije opstellen in het Fransch over een door den leeraar opgegeven onderwerp. Geschiedenis van de Fransche Taal- en Letterkunde, van de vorming der taal tot en met de eeuw van Lodewijk XIV. Oordeelkundige lezing van P. Corneillele Cid; van Racine: les Plaideurs, Esther; van Molière: les Précieuses ridi cules, le Bourgeois gentilhomme, l’Avare; van Alfred de Vigny: Souvenirs de grandeur et servitude militaire. Oefening in het spreken van het Fransch, naar aanleiding van vraagpunten door den leeraar opgegeven. n. Engelsche Taal. 3 uren. Herhalingvoortzetting en naar Zimmermann-Moerkerken. Zie 2de klasse en lezing van Peter Simple (1ste editie). c. en d. Zie 2de klasse.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1873 | | pagina 241