I
J
I
SsS?.':
het hoofd zake-
om hen
en in eene andere
z
volge die leerlingen één jaar langer op de Hoogere Burgerschool
gehouden worden, dan noodig en wenschelijk schijnt. De twee
eerste leerjaren op de Hoogere Burgerschool omvatten uit den
aard der zaak niet veel meer dan uitgebreid lager onderwijs;
eerst met het derde jaar vangt het eigenlijk middelbaar onder
wijs aan en wel in die bepaalde rigtingwelke de wet van 1863
aan het M. O. heeft gegeven, welke rigting eene andere is,
dan die zij behoeven, die eene klassieke opvoeding zullen ge
nieten. Volgens de tot nu toe bestaande verordening bragt men
alzoo de jongelieden één jaar in de rigting van
lijk, mathematisch, physisch en technisch onderrigt,
na één jaar daaraan weder te ontrukken
rigting op het Gymnasium te brengen.
Het beginsel van een öjarigen cursus op het Gymnasium
achtte men daarom wenscheiijk, omdat men wilde dat onmid
dellijk na afloop van het tweejarig uitgebreid lager onderwijs
aan de Hoogere Burgerschool de jongeling, die eene klassieke
opvoeding genieten wil, op het Gymnasium vinden zou 1°mid
delbaar onderwijs in zijne rigting; 2° de gelegenheid om dadelijk
de gronden aan te leeren van het Latijn en Grieksch. Op die
wijze zal een zevenjarige cursus ontstaan, waarvan de twee
eerste jaren worden doorgebragt op de Hoogere Burgerschool
en de vijf laatste op het Gymnasium.
Eene klemmende drangreden ten gunste van een vijfjarigen
cursuswas bovendien het eenstemmig oordeel der leeraren
die als hun gevoelen te kennen gavendat leerlingendie zich
in de oude talen willen inwerken niet te laat met het aan-
leeren dier talen mogen beginnenen niet te snel daarin mogen
worden vooruitgedreven. De middelmatige leerlingen toch, en
in den regel maken dezen de meerderheid uit, kunnen, zooals
de ondervinding leerde, die snelle vaart moeijelijk bijhouden
en het gevolg daarvan wasdat de tot nu toe bestaande vier
jarige cursus voor die leerlingen in werkelijkheid niet veel meer
was dan een vijfjarige cursus, waaraan het laatste jaar ont
brak, want met de middelmatige leerlingen kwam men bij de
behandeling van onderscheiden auteurs niet tot een voldoend
resultaat. De hoeveelheid, welke onderwezen werd, stond voor