b. te lande. vaarbeurten uitgeoefend; terwijl van ’s Gravenhage naar Delft slechts eens per dag gelegenheid tot vervoer bestond. Tot vervoer van personen van- en naar Scheveningen waren, evenals in 1872, 3 gondels in de vaart, te zamen metende 57 ton. Het vervoer van personen en goederen in de verschillende rigtingen geschiedt door de dienst der Hollandsche IJzeren- en de Nederlandsche Rhijnspoorweg-maatsehappijen. Eerstgenoemde dienst voldoet aan alle billijke eischen; omtrent laatstgenoemde blijven de klagten aanhouden. Wel heelt zij in het voorgaande jaar het tarief voor de tusschenstatious verminderd, zoodat het hoogste bedrag daarvan gelijk staat met dat bijv, naar Rotter dam of Amsterdam-, maar nog altijd geeft zij om andere redenen stof tot klagen. Voor goederen van hier naar Duitschland ver zonden wordt veel hoogere vracht berekend, dan bijv, van Amsterdam of Rotterdamzoodat vele goederen eerst op Rotterdam verladen worden, om per Rhijnspoor naar Duitschland te ver trekken. Een onzer berigtgevers drukt zich aldus uit: "De vestiging van een grenskantoor te ’s Gravenhage door de Regering is geheel illusoir gemaakt door de willekeur van den Rhijnspoordieondanks de stelligste lastgeving der "afzenders, voortgaat alles op Rotterdam, Utrecht of Arnhem te dirigeren watblijkens de duidelijke aanwijzing op het «adres, voor ’s Gravenhage bestemd is.” De verbindingslijn tusschen de stations der Hollandsche- en Rhijnspoorweg-maatsehappijen alhier is nog altijd ongebruikt gebleven. Voor personenvervoer wordt in deze leemte voorzien door middel eener vigilante dienst, tegen betaling van 30 cents per persoon. De dienst der Nederlandsche algemeene Railroute Maatschappij, bestemd tot vervoer van personen van 's Gravenhage naar Del/t en omgekeerdwerdvoor zooveel wij wetengeregeld uit geoefend.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1873 | | pagina 351