100
1°.
2°.
3°.
Middelen van vervoer le lande.
b.
De diensten tot vervoer van reizigers en goederen
het zij over de gewonehet zij over de spoorwegenbe
palen zich voor onze Gemeente voor het oogenblik tot
den Hollandschen Ijzeren Spoorweg enden Khijnspoorweg
daar de Nederlandsche Algemeene Railroutemaatschappij
De stoombootdienst tusschen ’s Gravenhage en Does
burg werd gestaakt doch daarentegen een dienst
tusschen 's Gravenhage en Maastricht in werking
gebragt. Het aantal stoombooten is daardoor met
een geklommen en dus acht geworden.
In de beurtveeren is in 1874 geen verandering
ontstaan; het beurtveer tusschen deze stad en Brielle,
dat in 1872 werd opgeheven, werd dit jaar weder
geregeld door particulieren waargenomen
Het getal marktschuitenveeren verminderde door de
opheffing van het veer tusschen ’s Gravenhage en
Zegwaart. In de 28 overgebleven veeren werden
slechts 49 marktschuiten gebruikt, door het ver
vallen van een schuit voor de dienst tusschen ’s Gra
venhage en Amsterdam.
In het volksschuitenveer van hier naar Delft waren nog
7 schuiten in de vaart, dus twee minder dan in 1873,
waaruit blijkt dat dit veer steeds achteruitgaat; gedurende
de wintermaanden werd ook slechts vier malen daags ge
varen.
Het volksschuitenveer naar Leiden is onveranderd ge
bleven even als de gondelvaart tusschen ’s Gravenhage en
Scheveningen. Het eerste werd bediend met drie schuiten,
de laatste met de bekende drie gondels.
Geen dezer diensten heeft ons aanleiding gegeven tot
het maken van op- of aanmerkingen.