100 1°. 2°. 3°. Middelen van vervoer le lande. b. De diensten tot vervoer van reizigers en goederen het zij over de gewonehet zij over de spoorwegenbe palen zich voor onze Gemeente voor het oogenblik tot den Hollandschen Ijzeren Spoorweg enden Khijnspoorweg daar de Nederlandsche Algemeene Railroutemaatschappij De stoombootdienst tusschen ’s Gravenhage en Does burg werd gestaakt doch daarentegen een dienst tusschen 's Gravenhage en Maastricht in werking gebragt. Het aantal stoombooten is daardoor met een geklommen en dus acht geworden. In de beurtveeren is in 1874 geen verandering ontstaan; het beurtveer tusschen deze stad en Brielle, dat in 1872 werd opgeheven, werd dit jaar weder geregeld door particulieren waargenomen Het getal marktschuitenveeren verminderde door de opheffing van het veer tusschen ’s Gravenhage en Zegwaart. In de 28 overgebleven veeren werden slechts 49 marktschuiten gebruikt, door het ver vallen van een schuit voor de dienst tusschen ’s Gra venhage en Amsterdam. In het volksschuitenveer van hier naar Delft waren nog 7 schuiten in de vaart, dus twee minder dan in 1873, waaruit blijkt dat dit veer steeds achteruitgaat; gedurende de wintermaanden werd ook slechts vier malen daags ge varen. Het volksschuitenveer naar Leiden is onveranderd ge bleven even als de gondelvaart tusschen ’s Gravenhage en Scheveningen. Het eerste werd bediend met drie schuiten, de laatste met de bekende drie gondels. Geen dezer diensten heeft ons aanleiding gegeven tot het maken van op- of aanmerkingen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1874 | | pagina 106