101
tot vervoer van personen tusschen ’s Gravenhage en Delft,
de dienst heeft gestaakt.
Over deze middelen van vervoer wordt door de Kamer
van Koophandel berigt, in Hoofdstuk VII, left, b, van
haar verslag, waartoe wij verder verwijzen mogen.
Ook omtrent deze spoorwegdiensten hebben wij geene
aanmerkingen te maken, dan alleen deze, dat nog steeds
de verbindingslijn tusschen de twee spoorwegen voor het
vervoer van personen ongebruikt blijftwaardoor vele reizi
gers een groot ongerief ondervinden.
De regeling der diensten gaf, voor zoover wij kunnen
nagaangeen aanleiding tot moeijelijkheden en het publiek
is zeer gebaat door het groot aantal treinen dat zoowel
naar de rigting van Amsterdamals naar die van Rotter
dam dagelijks vertrekt, terwijl door het doen loopen van
extra-treinen bij buitengewone gelegenheden of feesten
door de spoorwegadministratie aan de behoeften van het
algemeen wordt te gemoet gekomen.
Voor eene verlenging der Hollandsche lijn tot aan Sehe-
veningen langs de westzijde der Gemeente zijn van wege
de Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatschappij wel plannen
ontworpen en overwogen, doch nog geen ontwerp kunnen
opgemaakt wordenwaarop de aanvrage om concessie kon
geschieden. Waarschijnlijk zal het ingetreden jaar ons
daaromtrent wel tot meer zekerheid brengen.
Tot ons leedwezen kon ook de aanvrage van de eigenaren
van den Tramway tusschen ’s Gravenhage en Scheveningen,
om dien weg door de stad en naar het station van den
Hollandschen Spoorweg te mogen verlengen, nog niet
worden afgedaan. Nadat de proef met de nieuwe soort
van rails zich lang had laten wachtenhebben zich later
bezwaren van administratieven aard voorgedaandie .de
behandeling dier aanvrage vertraagd hebben en nog steeds
de afdoening onmogelijk maken.