101 tot vervoer van personen tusschen ’s Gravenhage en Delft, de dienst heeft gestaakt. Over deze middelen van vervoer wordt door de Kamer van Koophandel berigt, in Hoofdstuk VII, left, b, van haar verslag, waartoe wij verder verwijzen mogen. Ook omtrent deze spoorwegdiensten hebben wij geene aanmerkingen te maken, dan alleen deze, dat nog steeds de verbindingslijn tusschen de twee spoorwegen voor het vervoer van personen ongebruikt blijftwaardoor vele reizi gers een groot ongerief ondervinden. De regeling der diensten gaf, voor zoover wij kunnen nagaangeen aanleiding tot moeijelijkheden en het publiek is zeer gebaat door het groot aantal treinen dat zoowel naar de rigting van Amsterdamals naar die van Rotter dam dagelijks vertrekt, terwijl door het doen loopen van extra-treinen bij buitengewone gelegenheden of feesten door de spoorwegadministratie aan de behoeften van het algemeen wordt te gemoet gekomen. Voor eene verlenging der Hollandsche lijn tot aan Sehe- veningen langs de westzijde der Gemeente zijn van wege de Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatschappij wel plannen ontworpen en overwogen, doch nog geen ontwerp kunnen opgemaakt wordenwaarop de aanvrage om concessie kon geschieden. Waarschijnlijk zal het ingetreden jaar ons daaromtrent wel tot meer zekerheid brengen. Tot ons leedwezen kon ook de aanvrage van de eigenaren van den Tramway tusschen ’s Gravenhage en Scheveningen, om dien weg door de stad en naar het station van den Hollandschen Spoorweg te mogen verlengen, nog niet worden afgedaan. Nadat de proef met de nieuwe soort van rails zich lang had laten wachtenhebben zich later bezwaren van administratieven aard voorgedaandie .de behandeling dier aanvrage vertraagd hebben en nog steeds de afdoening onmogelijk maken.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1874 | | pagina 107