roemen.
•i
na het
na afgelegd vergelijkend examen.
Het openbaar onderwijs.
1. De Scholen en hare Leerlingen.
Art. 13. De vruchten, die de Burger dag- en avondschool
reeds in verschillend opzicht heeft afgeworpen, en de bloei,
waarin zij zich dientengevolge verheugt, bewijzen het nut, dat
zij zoo voor den handwerkstand als voor bureel en handel
verspreidt, ook nevens het bestaan der Ambachtschool. Beide
inrichtingen behooren,en gaan voort, elkander tot ontwikkeling
van het nijvere deel der bevolking de hand te reiken.
Het jaar 1874, op de Burger dag- en avondschool met 35
leerlingen in de laagste en 19 in de hoogste klasse aangevan
gen, zag nog vóór de Juli-vacantie 7 vertrekken, als:
2 als militair, van wie 1 na afgelegd examen voor aspi-
rant-onderofficier.
2 als machinist-leerling
2 naar een kantoor, en 1 als leerling-architect.
Het eind- en overgang-examenden 1321 Juli gehouden,
had tot uitkomst dat aan 9 van de 10 geëxamineerde het ge
tuigschrift van eindexamen en aan 19 van de 34uit de laagste
(eerste) klasse, toegang tot de hoogste (tweede) klasse verleend
kon worden. De bestemming van 14 vertrekkende was daarop
als volgt:
6 voor militair, van wie 2 als aspirant-onderofiicier.
2 leerling-timmerman.
1 leerling-schilder.
1 matroos.
2 voor den handel.
1 apothekersleerling en 1 in eene fabriek geplaatst.
Nog vertrok onlangs een der leerlingen, die in 1873 met
getuigschrift de school verlaten had, naar Oost-lndië,
examen voor opzichter van den waterstaat te hebben volbracht.
IJver en gedrag der leerlingen waren over het geheel te
De redenen, waarom niet meer uit de laagste klasse
tot de hoogste konden overgaan, zijn gelegen zoowel in de
weinige voorbereiding, die de leerlingen der eerste klasse ge
woonlijk kenmerkt, als meer bepaald dit jaar in de talrijkheid
der klassedie het onderwijs belemmerde. De splitsingvroeger