I
te mogen uitreikenechter met vermelding daarbij van de vakken
waarin zij zwak bevonden zijn, namelijk aan:
A. SONNEVELDK. J. EBRENSJ. SCHELTEMAW. SCHILD
M. R Lansberg, W. Liernub, W. A. Kramers, A. H. Lee
mans en D. F. J. Leeuwendal, terwijl aan den Isten, 4den
en 5den daarenboven een prijs werd uitgereikt in welk voor-
regt zich ook mogt verheugen J. Scheltema, die, zoo als
gezegd is, reeds het vorige jaar een goed eindexamen had
afgelegd.
Op 21 Julij had mede ten overstaan derzelfde Commissie en
in tegenwoordigheid van den Heer R. A. W. Sluiter lid der
Commissie van Toezigt, het overgangsexamen plaats.
De uitslag hiervan was dat 19 van de 34 leerlingen uit de
1ste klasse tot de lessen in de 2de klasse konden toegelaten
worden.
Deze uitslag, ofschoon met het oog op de omstandigheden
hieronder te noemen, niet slecht, kan toch ook niet geheel
gunstig genoemd worden. Onder die omstandigheden moeten
gebragt worden, wat al reeds in vorige verslagen is opgemerkt,
de weinige ontwikkeling, die de leerlingen in den regel mede
brengen, de verschillende methoden van onderwijs met hen
gevolgd en meer anderen. Doch er is meeren de Commissie
zou meenen haren pligt te kort te doen als zij niet weer op
de volgende omstandigheid, die én uit een paedagogisch én uit
een sanitair oogpunt zeer nadeeligen invloed uitoefent.
Gedurende den vorigen cursus moest in de laagste klasse
onderwijs gegeven worden aan 35 leerlingen in een lokaal,
daartoe veel te bekrompen. Om dit getal nog niet grooter te
doen zijn was de Commissie verpligt geweest leerlingen naar
de 2de klasse te bevorderen, die eigentlijk voor het onderwijs
in den 2den cursus nog niet geheel rijp waren. Dit werkt na-
deelig én op hen én op het geheele onderwijs in die klasse.
Doch behalve dit is het niet mogelijk gunstige resultaten te
verwachten van Middelbaar onderwijs aan 35 leerlingen in ééne
klasse te geven. Dit was bij het tegenwoordige overgansexamen
duidelijk te bespeuren. Vermoedelijk zal het aantal leerlingen
in de lste klasse dit jaar nog klimmen en zal men dus, be-