J
De boetseerklasse was ditmaal minder voltallig dan gewoon
lijk en bestond slechts uit een achttal leerlingen.
Gelijk altijd was de afdeeling van het elementair handteekenen
goed bezet. Zij bestond uit 57 leerlingen, in drie klassen ge
scheiden; van welke een deel beurtelings naar graphische voor
beelden en naar pleisterfragmenten of meetkunstige figuren, tee-
kende.
In de ornementklasse bevonden zich 49 leerlingen. Vier
jongelieden oefenden zich in het navolgen en bestudeeren van
pleister-ornementen in verschillenden stijl; in de 2e en 3e klasse
werd door 28 leerlingen bij afwisseling naar graphische model
len eenvoudige pleisterornamenten en voorwerpen geteekend
in de 4de klasse oefenden zich 17 leerlingen beurtelings naar
meetkunstige en draadfiguren en eenvoudige modellen.
De afdeeling Bouwkunde bestond uit 54 leerlingen. Zeven
jongelieden woonden den cursus in de theorie der perspectief
bijterwijl een twintigtal den cursus in de Geschiedenis en Leer
der Bouwstijlen volgde. Ook ditmaal was de eerste klasse
Bouwkunde bezet, en leverde de uitslag van de prijsvraag dier
klasse, een concertgebouw met toebehooren, het bewijs, dat de
leerlingen met ernst en talent hunne studiën voortzetten.
De zomerlessen hadden grooten toeloop. Ongeveer 80 leerlingen
oefenden zich naar pleisterornament en in bouwkundig teekenen.
De cursus voor hen die zich tot het verkrijgen eener akte
van bekwaamheid voor het middelbaar onderwijs voorbereiden,
bestond uit drie vrouwelijke en vijf mannelijke leerlingen. Dit
achttal bevond zich dagelijks van 95 ure in het gebouw en
studeerde er, al naar het vak dat men gekozen had, in ver
schillende afdeelingen. De eenige gelegenheid, welke deze in
richting aanbiedt; om zich tot genoemd doel te bekwamen,
schijnt wel gewaardeerd te worden, daar bij den nieuwen cur
sus zich daartoe aspiranten uit Friesland, Zeeland, Noord-Bra-
brant en Dordt deden inschrijven.
Deze nieuw opgerichte cursus voor het middelbaar onderwijs
benevens die voor vrouwelijke leerlingen, gevoegd bij het plan
tot eene geheele reorganisatie van het onderwijs, maakten eene
herziening van het Reglement der Akademie noodzakelijk.