acht
4°.
daarstelling van eene ruime havenkomals ligplaats voor
de steeds in aantal toenemende goederen stoombooten en
beurtschepen
in verband met n°. 1 een ruime toegang voor het vervoer
per as van de gemeente naar die havenkom;
verbetering van eenige bruggen die, door hare inrigting,
meer dan noodig het vervoer te water belemmeren; o. a.
de Wagenbrug, de Loosduinsche brug, de Koninginne-
brug en de Parkstraatbrug;
demping van enkele grachten en, in verband daarmede,
zijde blijven in de geschiedenis onzer gemeentelijke huishouding.
Het had den schijn alsof de overijlingwaarmede indertijd werd
besloten tot overneming der fabriek voor gemeenterekening
later moest worden goedgemaakt door wikken en wegen, ook
lang nadat de daarvoor beschikbare tijd was verstreken. De
finantiëele gevolgen van zulke stappen komen natuurlijk voor
rekening van de tegenwoordige en aanstaande gazverbruikers
die zich, wel is waar, in eene voorloopige prijsvermindering
mogen verheugen, maar toch altijd de kans blijven loopen de
openbare straatverlichting uit hunne bijzondere middelen te zullen
bekostigen.
De middelen van verkeer bleven, behoudens eene in Hoofd
stuk IV te vermelden uitzonderingwat zij waren. Gemeenschap
te water buiten de gemeente onvoldoende; binnen de gemeente
bemoeijelijkt door havengeld, boomsluitingnaauwe bruggen en
kunstmatige versperringen. Gemeenschap per as door naauwe
hoofdstraten veeltijds belemmerd.
De spoorwegverbinding met Scheveningen blijft een desideratum
welligt dat de ligging der nieuwe gazfabriek aan het ontstaan
van een zijtak van den Hollandschen Spoorweg bevorderlijk zal
zijn. De vischhandel op het buitenland zou daardoor zeker niet
minder gebaat worden, dan de badplaats, die in bloei steeds
toeneemt en milde bronnen van bestaan blijft verschaffen.
Indien de Kamer zich mag veroorloven een programma te
schetsen van hetgeen zij ten opzigte van het verkeer noodig
dan zou zij daarin de volgende punten willen opnemen:
1°.
2°.
3’.