te lande.
b.
De dienst tusschen ’s Gravenhage en Amsterdam verminderde
met een vaartuig, die tusschen ’s Gravenhage en Zegwaart is
opgeheven. Op marktdagen werd deze door een particulier
schipper waargenomen.
Tot het vervoer van personen naar Del/t en Leiden en tusschen-
gelegen plaatsen werden in 1874 gebezigd:
naar Delft, 7 volkschuiten metende 96 scheepston.
Leiden ,3 55
Eerstgenoemde dienst verminderde alzoo weder met 2 schuiten.
Zij werd slechts waargenomen door zes vaste schippers van
Delft en een van ’s Graven'iagezoodat in de vier wintermaanden
de dienst slechts viermaal daags werd uitgeoefend.
Voor het personenvervoer tusschen ’s Gravenhage en Scheveningen
waren, even als in het voorgaande jaar, 3 gondels in de vaart,
te zamen metende 57 ton.
Voor het vervoer van personen en goederen is de gemeente
door twee lijnen, de Rhijn- en Hollandsche spoor, aan het
groot spoorwegnet verbonden. De dienstregeling dezer beide
lijnen heeft tot geene bijzondere opmerkingen aanleiding gegeven.
Het is velen handelaren bekend dat aan de bestelkantoren
van sommige spoorwegen, met name van den Hollandschen
spoorweg, sommige goederen niet anders mogen worden aange
nomen, dan onder verklaring van den afzender, dat hij zelf
instaat voor de schade, door het vervoer te lijden. Voor breek
bare zaken schijnt zulk eene verklaring veelal te mogen worden
gevorderden worden daartoe zelfs gedrukte briefjes ter in
vulling verstrekt aan afzenders, die zulke goederen dikwijls tot
vervoer aanbieden.
Het is der Kamer gebleken dat, tegen den wensch van de
administratie in, door de beambten der Maatschappij hier ter
stede zulke verklaringen willekeurig voor vele verzendingen
worden geeischt, zonder dat zij ook zelfs maar de moeite nemen
zich te overtuigen, dat de goederen inderdaad breekbaar waren.
Tot narigt van de handelaren hier ter stede diene derhalve,
dat een ernstig protest bij de Hoofd-administratie voldoende is,