te lande. b. De dienst tusschen ’s Gravenhage en Amsterdam verminderde met een vaartuig, die tusschen ’s Gravenhage en Zegwaart is opgeheven. Op marktdagen werd deze door een particulier schipper waargenomen. Tot het vervoer van personen naar Del/t en Leiden en tusschen- gelegen plaatsen werden in 1874 gebezigd: naar Delft, 7 volkschuiten metende 96 scheepston. Leiden ,3 55 Eerstgenoemde dienst verminderde alzoo weder met 2 schuiten. Zij werd slechts waargenomen door zes vaste schippers van Delft en een van ’s Graven'iagezoodat in de vier wintermaanden de dienst slechts viermaal daags werd uitgeoefend. Voor het personenvervoer tusschen ’s Gravenhage en Scheveningen waren, even als in het voorgaande jaar, 3 gondels in de vaart, te zamen metende 57 ton. Voor het vervoer van personen en goederen is de gemeente door twee lijnen, de Rhijn- en Hollandsche spoor, aan het groot spoorwegnet verbonden. De dienstregeling dezer beide lijnen heeft tot geene bijzondere opmerkingen aanleiding gegeven. Het is velen handelaren bekend dat aan de bestelkantoren van sommige spoorwegen, met name van den Hollandschen spoorweg, sommige goederen niet anders mogen worden aange nomen, dan onder verklaring van den afzender, dat hij zelf instaat voor de schade, door het vervoer te lijden. Voor breek bare zaken schijnt zulk eene verklaring veelal te mogen worden gevorderden worden daartoe zelfs gedrukte briefjes ter in vulling verstrekt aan afzenders, die zulke goederen dikwijls tot vervoer aanbieden. Het is der Kamer gebleken dat, tegen den wensch van de administratie in, door de beambten der Maatschappij hier ter stede zulke verklaringen willekeurig voor vele verzendingen worden geeischt, zonder dat zij ook zelfs maar de moeite nemen zich te overtuigen, dat de goederen inderdaad breekbaar waren. Tot narigt van de handelaren hier ter stede diene derhalve, dat een ernstig protest bij de Hoofd-administratie voldoende is,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1874 | | pagina 368