vm.
Inrigtingen in verband met handel en nijverheid.
om aan die onregtmatige belemmering van het vervoer een einde
te maken.
Van de verbindingslijn tusschen de stations der Hollandsche
en Rhijnspoorwegmaatschappijen wordt, zoover ons bekend is,
geen gebruik gemaakt. Voor personenvervoer althans doet nog
altijd dezelfde onoogelijke vigilante dienst.
Per Rhijnspoor werden verzonden
van ’s Gravenhage1,182290 kil. goederen
naar n 20,106800 n
Van en naar ’s Gravenhage werden vervoerd 275,820 reizigers,
met eene opbrengst van ƒ446,762.76»
De dienst der Nederlandsche algemeene Raüroute-maatschappij
tot vervoer van personen van ’s Gravenhage naar Delft en om
gekeerd, werd gestaakt.
Billiton-maalschappij. Op 28 February 1874 waren 113 mijnen
in exploitatie. Daarvan leverden 103 mijnen tin tot een geza
menlijk bedrag van 50979.65 picols, of ongeveer 3400 picols
minder dan in het voorgaande jaar. De oorzaak van het lagere
product ligt uitsluitend in de weersgesteldheid over een zeer
ruim terreindaar de buitengewone en langdurige droogte vooral
in de districten Tandjong Pandan en Mangar het spoelen soms
weken achtereen verhinderde.
De Nederlaudsch-Indische Regering verlangde de haar toe
komende 3 pet. pachtschat wederom in natura. De daarvoor af
gestane 1529.39 picols tin leverden, naar den gemiddelden
veilingsprijs van 55.77 op 13 April 1874 te Batavia verkregen
eene waarde van 85,294.08.
Voor het eerst werden in 1873/74 alleen zulke nieuwe mijn
werkers aangenomendie op eigen risico uit China naar Billiton
óverkwamen. Zonder eenig contract werden 301 Chinezen in
dienst gesteld, 342 Chinezen werden ontslagen, 57 mijnwerkers