vm. Inrigtingen in verband met handel en nijverheid. om aan die onregtmatige belemmering van het vervoer een einde te maken. Van de verbindingslijn tusschen de stations der Hollandsche en Rhijnspoorwegmaatschappijen wordt, zoover ons bekend is, geen gebruik gemaakt. Voor personenvervoer althans doet nog altijd dezelfde onoogelijke vigilante dienst. Per Rhijnspoor werden verzonden van ’s Gravenhage1,182290 kil. goederen naar n 20,106800 n Van en naar ’s Gravenhage werden vervoerd 275,820 reizigers, met eene opbrengst van ƒ446,762.76» De dienst der Nederlandsche algemeene Raüroute-maatschappij tot vervoer van personen van ’s Gravenhage naar Delft en om gekeerd, werd gestaakt. Billiton-maalschappij. Op 28 February 1874 waren 113 mijnen in exploitatie. Daarvan leverden 103 mijnen tin tot een geza menlijk bedrag van 50979.65 picols, of ongeveer 3400 picols minder dan in het voorgaande jaar. De oorzaak van het lagere product ligt uitsluitend in de weersgesteldheid over een zeer ruim terreindaar de buitengewone en langdurige droogte vooral in de districten Tandjong Pandan en Mangar het spoelen soms weken achtereen verhinderde. De Nederlaudsch-Indische Regering verlangde de haar toe komende 3 pet. pachtschat wederom in natura. De daarvoor af gestane 1529.39 picols tin leverden, naar den gemiddelden veilingsprijs van 55.77 op 13 April 1874 te Batavia verkregen eene waarde van 85,294.08. Voor het eerst werden in 1873/74 alleen zulke nieuwe mijn werkers aangenomendie op eigen risico uit China naar Billiton óverkwamen. Zonder eenig contract werden 301 Chinezen in dienst gesteld, 342 Chinezen werden ontslagen, 57 mijnwerkers

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1874 | | pagina 369