overleden. Het gemiddeld cijfer der op 28 February 1874 ge
registreerde mijnwerkers was 4342dat van hen die in bepaalde
mijnen werkzaam waren 3945, alzoo iets minder dan in het
vorig jaar.
De gezondheidstoestand der mijnwerkers was, even als die
van het Europeesch personeel, zeer gewenscht.
De zes twee-maandelijksche veilingen te Batavia werden ge
regeld gehouden. De daarbij bedongen prijzen waren steeds
dalende, zoodat de middenprijs dier veilingen, ad ƒ81.88, aan
merkelijk beneden den ten vorigen jare bedongen middenprijs
bleef.
Een en ander was oorzaak, dat het dividend van het jaar
1873/4 werd bepaald op 160 per aandeel, tegen 548 over
1872/3.
Nederlandsch Indische Spoorwegmaatschappij. Bij beschikking
van den Minister van Koloniën van 24 Junij 1873 werd ver
klaard, dat de concessie voor de lijn SamarangVorstenland
wordt gerekend ingegaan te zijn op 1 January 1873, dat is
gelijktijdig met die voor de lijn Batavia-Buitenzorg.
Het eerste jaar der voor 99 jaren verleende concessie was over
beide ondernemingen gelukkigde inkomsten hebben de verwach
ting overtroffen.
Op een verzoek van het bestuur om vergunning tot het aan
leggen en exploiteren van twee belangrijke voedingslijnen van
den bestaanden spoorwegdie naar Madioen en die naar Bagelen,
was tijdens het uitbrengen van het jongste verslag nog geene
beslissing genomen.
De zuivere winst van 5 pCt., voor het kapitaal van aanleg
voor de lijn BataviaBuitenzorg verkregen, gaf aanleiding tot
vermindering der tarieven, als prikkel voor meerder vervoer en
grootere winst. Gouvernements-producten en goederen werden
nog slechts voor een klein gedeelte over de genoemde lijnen
vervoerd, omdat de Maatschappij voor het Gouvernement niet
goedkooper mag vervoeren dan voor particulieren.
Algemeene Nederlandsclie Gdz-verlichting en verwarmingmaat-
schappij. Deze had veel te lijden onder den buitengewoon hoogen