overleden. Het gemiddeld cijfer der op 28 February 1874 ge registreerde mijnwerkers was 4342dat van hen die in bepaalde mijnen werkzaam waren 3945, alzoo iets minder dan in het vorig jaar. De gezondheidstoestand der mijnwerkers was, even als die van het Europeesch personeel, zeer gewenscht. De zes twee-maandelijksche veilingen te Batavia werden ge regeld gehouden. De daarbij bedongen prijzen waren steeds dalende, zoodat de middenprijs dier veilingen, ad ƒ81.88, aan merkelijk beneden den ten vorigen jare bedongen middenprijs bleef. Een en ander was oorzaak, dat het dividend van het jaar 1873/4 werd bepaald op 160 per aandeel, tegen 548 over 1872/3. Nederlandsch Indische Spoorwegmaatschappij. Bij beschikking van den Minister van Koloniën van 24 Junij 1873 werd ver klaard, dat de concessie voor de lijn SamarangVorstenland wordt gerekend ingegaan te zijn op 1 January 1873, dat is gelijktijdig met die voor de lijn Batavia-Buitenzorg. Het eerste jaar der voor 99 jaren verleende concessie was over beide ondernemingen gelukkigde inkomsten hebben de verwach ting overtroffen. Op een verzoek van het bestuur om vergunning tot het aan leggen en exploiteren van twee belangrijke voedingslijnen van den bestaanden spoorwegdie naar Madioen en die naar Bagelen, was tijdens het uitbrengen van het jongste verslag nog geene beslissing genomen. De zuivere winst van 5 pCt., voor het kapitaal van aanleg voor de lijn BataviaBuitenzorg verkregen, gaf aanleiding tot vermindering der tarieven, als prikkel voor meerder vervoer en grootere winst. Gouvernements-producten en goederen werden nog slechts voor een klein gedeelte over de genoemde lijnen vervoerd, omdat de Maatschappij voor het Gouvernement niet goedkooper mag vervoeren dan voor particulieren. Algemeene Nederlandsclie Gdz-verlichting en verwarmingmaat- schappij. Deze had veel te lijden onder den buitengewoon hoogen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1874 | | pagina 370