31 Over dit onderwerp valt niets bijzonders op te merken; de bestaande kaaimuren en schoeijingen werden zoo veel mogelijk goed onderhouden en waar het noodig was had vernieuwing plaats. worden, b. v. in het kanaal, heeft men zich beijverd de gewenschte verbetering aan te brengen. Het valt evenwel niet te ontkennendat voor de scheep vaart beletselen worden gevonden in de doorvaart der Koningsbrug en Loosduinsche brug, maar, zoo als bekend is, die beletselen kunnen alleen door de gebeele vernieu wing dier bruggen worden weggenomen. Het hierboven opgemerkte behoort evenzeer tot deze als tot de vorige rubriek, maar dit belet ons geenszins te berigten dat de toestand der bruggen in het algemeen op zich zelve voldoende is. Behalve het gewoon onderhoud en het geregeld verwen der bruggenwerden nog verscheidene herstellingen gedaan aan dekken en rij voeringenmeer bepaaldelijk aan de Wagenbrug, aan die over de Veerkade en aan die bij de Boekhorststraatterwijl de brug in de Javastraat over de Schelpsloot en die bij de Kanongieterij alsmede de trot toirs van de brug in de Kanaalstraat van een nieuwe soort van asphaltbedekking (val de Travers) werden voor zien. Bovendien werd de brug in de Veenkade nabij de stoom- houtzagerij „de Nijverheid” geheel vernieuwd en werden de houten- door gemetselde landhoofden vervangen. 3°. Kaaimuren en schoeijingen. 2°. Bruggen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1874 | | pagina 37