J van De 6" en 4" leidingen zijn echter na het begin van de exploi tatie uitgebreid en wel de 6" buizen met 193 M. 4" u 2205 Het gewigt van het aanvankelijke buizennet bedroeg 3,762,000 kilogram, waarvan 93,000 kilogram of slechts 2| pCt. speciaal- stukken. Bij de zamenstelling van het buizennet werd de grootst mogelijke eenvoudigheid betracht. In de eerste plaats de vermindering van middellijn der lei dingen had plaats in verhouding als boven omschreven. Aan al de T stukken van dezelfde middellijn werd dezelfde vorm gegeven en wel met de spruit op 2 kleiner middellijn dan het hoofdstuk. Door tapsche buizen, die eveneens allen verminderden met 2werden de verbindingen van de T stukken met de zijlei- dingen van kleiner afmeting uitgevoerd. Alle kromstukken hebben een gelijke krommingstraal 1,5 M. en beschrijven ,'j gedeelte van den cirkel. De spie-einden van de regelmatige buizen hebben eene bol vormige afgedraaide verzwaring, die naauwkeurig past in een kegelvormig uitgeboord gedeelte van de mof. Het middelpunt van het kogelvlak van het spie-eind is gelegen in de as van de buis, zoodat de aansluiting van spie-eind en mof onder alle voorkomende hoeken volkomen is. Bij het leggen der buizen ondervond men daarbij zeer groot gemak en kon tengevolge daarvan het leggen naauwkeurig en toch met veel spoed plaats hebben. Bij de speciaalstukken zijn de spie-einden niet afgedraaid en de moffen niet uitgeboord. Met het oog op de benoodigde afsluitingen voor het aanboren van diensthuizen bij de exploitatie, werden in het buizennet ingelascht 256 afsluitkranen van verschillende middellijn. Bij de grachtsovergangen werd in de meeste gevallen de buis op den bodem van het kanaal ingezonken tot op eene diepte van 2.10 M. onder DP. gemeten tot aan den bovenkant van den zinker.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1875 | | pagina 174