J
van
De 6" en 4" leidingen zijn echter na het begin van de exploi
tatie uitgebreid en wel
de 6" buizen met 193 M.
4" u 2205
Het gewigt van het aanvankelijke buizennet bedroeg 3,762,000
kilogram, waarvan 93,000 kilogram of slechts 2| pCt. speciaal-
stukken.
Bij de zamenstelling van het buizennet werd de grootst
mogelijke eenvoudigheid betracht.
In de eerste plaats de vermindering van middellijn der lei
dingen had plaats in verhouding als boven omschreven.
Aan al de T stukken van dezelfde middellijn werd dezelfde
vorm gegeven en wel met de spruit op 2 kleiner middellijn
dan het hoofdstuk.
Door tapsche buizen, die eveneens allen verminderden met
2werden de verbindingen van de T stukken met de zijlei-
dingen van kleiner afmeting uitgevoerd.
Alle kromstukken hebben een gelijke krommingstraal
1,5 M. en beschrijven ,'j gedeelte van den cirkel.
De spie-einden van de regelmatige buizen hebben eene bol
vormige afgedraaide verzwaring, die naauwkeurig past in een
kegelvormig uitgeboord gedeelte van de mof. Het middelpunt
van het kogelvlak van het spie-eind is gelegen in de as van de
buis, zoodat de aansluiting van spie-eind en mof onder alle
voorkomende hoeken volkomen is.
Bij het leggen der buizen ondervond men daarbij zeer groot
gemak en kon tengevolge daarvan het leggen naauwkeurig en
toch met veel spoed plaats hebben.
Bij de speciaalstukken zijn de spie-einden niet afgedraaid en
de moffen niet uitgeboord.
Met het oog op de benoodigde afsluitingen voor het aanboren
van diensthuizen bij de exploitatie, werden in het buizennet
ingelascht 256 afsluitkranen van verschillende middellijn.
Bij de grachtsovergangen werd in de meeste gevallen de buis
op den bodem van het kanaal ingezonken tot op eene diepte
van 2.10 M. onder DP. gemeten tot aan den bovenkant van
den zinker.