116
Het personenvervoer tusschen ’s Gravenhage en Sche-
veningen was in den vorigen zomer weder zeer levendig
en werd uitgeoefend met drie gondels.
In de middelen van vervoer te lande, waarover ge
handeld wordt in Hoofdstuk VIIletter b van bijlage
38, is in het afgeloopen jaar geen wijziging gebragt.
Steeds wordt geklaagd, dat de verbindingslijn tus
schen de stations van den Hollandschen en den Rijn
spoorweg voor het personenvervoer niet wordt gebruikt;
in verband hiermede werd door de Kamer van Koop
handel de vraag gesteldof eene vereeniging der beide
stations tot een gemeenschappelijk, ter plaatse waar
thans het Rijn spoorwegstation ligt, wenschelijk wordt
geacht. Men meende echter dat tegen eene dergelijke
vereeniging overwegende bezwaren bestonden, indien
daardoor het bestaande station van den Hollandschen
spoorweg voor reizigers en goederenof voor een van
beiden zou vervallen. Tengevolge hiervan werden door
de Kamer geen nadere stappen gedaan.
De dienst der tramways tusschen ’s Gravenhage en
Scheveningen had weder geregeld plaats en leverde
goede uitkomsten op. Alleen komen veel klagten voor
wegens het gedurig derailleren der wagens tengevolge
van de onbekwaamheid der koetsierseene verbetering
in dit personeel ware zeker zeer wenschelijk. Over
eenkomstig de bepaling der nieuwe concessie werden
vóór 1 November rails van het nieuwe model zonder
groef in de stad gelegdtevens werd de weg eenigzins
gewijzigd door het leggen der rails om het monument
op het Plein 1843 en door de Alexanderstraat en Java-
straat, in plaats van de Sophialaan en Zeestraat.
Met het leggen der rails voor de lijn van het Hol-
b. Middelen van vervoer le lande.