26.
6. Gedrag der leerlingengang en uitkomsten van het onderwijs.
Het gedrag der leerlingen liet over het algemeen in alle
klassen niets te wenschen over. Aangaande de werking der vast'
Naarmate wij dieper overtuigd zijn, dat de leerlingen der 5de
klasse zich in latere jaren nimmer zullen beklagen in de ge
legenheid te zijn geweest het uitnemend onderwijs dier klasse
bij te wonen en den gymnasialen cursus tot het einde toe te
volgendes te meer betreuren wijdat in het nieuwe school
jaar de hoogste klasse, naar zich laat aanzien, wederom slechts
drie leerlingen zal tellen.
IV. De medegedeelde cijfers leerenhoe ongunstig de voort
durende zucht om, tijdig of ontijdig, aan de Hoogeschool te
komenop den bloei van het Gymnasium werkt en dat hot
waarlijk niet altijd in het belang der leerlingen is de kansen
van het admissie-examen te beproeven zonder de vereischte
rijpheid te hebben verworven.
Aan de Gymnasia elders doet men trouwens dezelfde ervaring
op, en het staat te vreezen, dat onze Gymnasia nog geruimen
tijd de nadeelen van een overgangstoestand zullen ondervinden,
aangezien, volgens art. 116 der wet op het hooger onderwijs,
met betrekking tot de toelating tot de examens aan de uni-
versiteitende bepalingen van het Koninklijk besluit van 4
Augustus 1853 (Slid. No. 31) nog zullen gelden gedurende
vier jaren, te rekenen van het op dit oogenblik nog onzekere
tijdstip van het in werking treden dier wet. In dat tijdperk
van vier jaren zullen de Gymnasia het jus promovendi niet meer
bezitten en zal derhalve het meerder of minder nadeel van den
overgangstoestand geheel afhankelijk zijn van de wijze, waarop
de letterkundige faculteiten aan de Hoogescholen het admissie-
examen alsdan zullen meenen te moeten afnemen.
V. Gelijk in het vorige werd mede in het nu afgeloopene
schooljaar tot Curatoren het verzoek gcrigt om vrijstelling van
sommige lessen, ten behoeve van een leerling in een der hoogere
klassen, een verzoek, ook ditmaal door ons afgewezen, omdat
wij het pligt rekenen, aan den vijfjarigen cursus streng de hand
te houden.