28.
waar de tafelversperring niet eens toelaat den leeraar te zien;
in een lokaalkortelings door een 90 a lOOtal jonge werklieden
verlaten, die aldaar 3 uur werkzaam waren, terwijl de eenige
luchtverversching wellicht moet gezocht worden in de gasvlammen
en brandende kachels. Pour le couronnement de l’édifice eindigt
deze beschrijving van den onhoudbaren toestand met het navol
gende ongeloofelijke feit.
Bij volslagen gemis aan lokaliteit, geschiedt het afvormen en
gieten van modellen in een kelder, het zoogenaamde oliehok,
bij het licht van een paar gasvlammen, zonder barheien dit
in een ruimte alwaar des winters, bij de minste vorst, het ijs
als kristallen op den muur flikkert. Die kille koude werkt aller-
nadeeligst op de gezondheid van gieter en leerlingen, die aldaar
enkele uren moeten bezig zijn met een werk waarbij zeer weinig
beweging of inspanning te pas komt.
b. De hulpmiddelen. Het is overbodig te zeggen dat, niet
tegenstaande de toenemendè eischen van het kunstonderwijs,
de hulpmiddelen onzer Akademie nagenoeg stationair zijn ge
bleven, zoodat de vruchten die het onderwijs afwerpt en het
toenemend aantal leerlingen voor een zeer groot deel te danken
zijn aan de volkomen toewijding der leeraren.
Het is een feit, hetwelk voor onze Akademie niet schitterend,
doch voor de leeraren des te vleiender mag heeten, dat deze
laatsten zich, uit liefde voor de kunst, het onderwijs en de
leerlingen, sedert jaren opofferingen getroosten om uit eigen mid
delen boek- en plaatwerken voor het onderwijs beschikbaar te
stellen, omdat de inrichting onmachtig is, zich de onmisbare
boekwerken aan te schaffen.
Het is eveneens een feitdat de voornaamste leeraren dikwerf
maanden te huis hebben gewerkt om de onmisbare leermiddelen
aan de Akademie te verschaften, ten einde de inrichting te
ontworstelen aan het fatum van geldgebrek cn door hun ijver
en toewijding in het allerdringendste te voorzien. Zij trachten
aldus het onderwijs vruchtbaar te maken voor de leerlingen die
van hen alles verwachten. Voegt men hierbij nu nog dat de
leeraren aan de beste leerlingen de vrijheid geven, hen nog
tusschentijds te komen bezoeken tot het verkrijgen van inlich-