58.
deswege ontvangen wenken, her-
Enkele vaartuigen, niet bestemd voor de vaart op Belgie,
dienen als vletvaartuigen tusschen Scheveningen, Rotterdam en
Vlaardingen, tot vervoer van versche, gedroogde en gezouten
visch en van haringnetten, nog andere tot het aan voeren en
uitventen van brandstoffen.
Van de 45 vaartuigen, die te ’s Graven hage tehuis bchooren,
zijn er 5 uitsluitend voor het fabriekwezen in gebruik, 6 zijn
bewoonde liggers, 2 worden gebezigd als liggers voor ammoniak -
water, 1 als ligger voor houtskool, 2 tot berging van kool.
De overige behooren aan particuliere schippers tot aanvoer van
brandstoffen, aardappelen, fruit, enz. of aan kramers, die de
kermissen en jaarmarkten bezoeken.
In 1876 werd havengeld geheven van 45472 vaartuigen, of
5952 meer dan in 1875. Die vermeerdering vindt haar oorzaak
in het hervatten van den zandaanvoer voor de belangrijke
spoorweg- en andere werken te Rotterdamin den buitengewonen
aanvoer van zand uit de duinen onder Loosduinen tot ophooging
van het terrein voor de nieuwe gasfabriek en in den aan voer
van bouwmateriaal, in verband met de steeds voortdurende
uitbreiding der gemeente.
Ook naar aanleiding van
haalt de Kamer den in het vorig verslag uitgesproken wensch:
dat, indien de afschaffing van het havengeld vooralsnog niet
mogelijk is, de heffing ten minste billijken worde geregeld, de
invordering zoo weinig mogelijk belemmering aan de scheepvaart
berokkeneen de slechte toestand van waterwegen en losplaatsen
de betaalde belasting niet doe betreuren.
Eene aanzienlijke industriëele firma deelt ons de volgende
opmerking mede, waaraan wij gaarne eene plaats gunnen. „Wil
men eene residentiestad als ’s Gravenhage eene aanzienlijke uit
breiding doen erlangen, dan moet er in de voornaamste plaats
op gelet worden, dat handel, nijverheid en scheepvaart kunnen
bloeijen. Daartoe zijn noodig: eene haven te Scheveningen en
nieuwe waterwegen naar de groote vaart. Kan men hiertoe niet
geraken, dat men dan overga tot verbetering van het vaarwater
tusschen deze gemeente en Delft, en het vervangen der vier
vaste bruggen door beweegbareopdat schepen met vaste staande