j
I
105
d. In
Werven en scheepsbouw.
Tot den bouw van de vijfde scheepstimmerwerf te Sche-
veningenwaarvan in het voorgaand verslag gesproken
vervoer van versche, gedroogde en gezouten visch en
van haringnetten, of tot aanvoer van brandstoffen.
en uitklaringen.
Van de 49 schepen die te ’s Gravenhage te huis be-
hooren zijn:
5 in gebruik bij het fabriekwezen,
7 bewoonde liggers,
2 liggers voor ammoniakwater
1 ligger voor houtskool,
2 tot berging van kool.
De overigen behooren aan particuliere schippers tot
aanvoer van verschillende handelsartikelen.
In 1877 werd havengeld geheven van 41,214 vaar
tuigen, zijnde 4,258 minder dan in het vorige jaar.
Deze vermindering moet hoofdzakelijk worden toege
schreven aan de voltooijing der ophooging van het
spoorwegterrein te Rotterdam en van het terrein der
nieuwe gasfabriek alhier; en bovendien aan minderen
aanvoer van bouwmaterialen.
Hoewel de dikwijls herhaalde klagten der schippers
over moeijelijkheden voor de scheepvaart bij de door
vaart der Loosduinsche en Koningsbrug door de ver
nieuwing dier bruggen zijn weggenomen, wordt door
de Kamer van Koophandel medegedeelddat de klagten
over de heffing van het havengeld in verband met
den gebrekkigen toestand der waterwegen blijven
aanhouden.
ti.
E