25.
J
de scholen voor meer uitgebreid lager onderwijs voortaan om
vatten, behalve de vakken, bedoeld onder lett. ai van art. 1
der wet op het lager onderwijs, de beginselen der Fransche
taalde wiskundehet teekenende gymnastiekde handwerken
van nut voor meisjes en voor de school te Scheveningen boven
dien de beginselen der Engelsche taal.
Spoedig na de inzending dezer drie ontwerpen hield de Com
missie, op verzoek van Burgemeester en Wethouders, zich on
ledig met het ontwerpen van voorstellen betreffende de her-
halingschool. Die voorstellen strekken in hoofdzaakomin
aansluiting aan de drie soorten van openbare dagscholente
’sGravenhage en. te Scheveningen te openen vijf herhaling-
scholenééne of meer van welkebij onvoldoend gebleken
aantal leerlingen door Burgemeester en Wethouders tijdelijk
zullen kunnen worden gesloten. Het onderwijs aan die scholen
zou, naar de meening der Commissie, des avonds moeten wor
den gegeven; het onderwijs in aansluiting aan de scholen voor
onvermogenden te ’sGravenhage en aan die voor on- en min
vermogenden te Scheveningen zou kosteloos worden verstrekt.
Toen tijdens de behandeling der gemeentebegrooting voor
1877 de aandacht van den Raad gevestigd was op de steeds
klimmende behoefte aan eene meisjesschool voor middelbaar
onderwijs, werd door Burgemeester en Wethouders, met het
oog op de goede uitkomsten, die zoodanige scholen in andere
gemeenten opleveren, het advies der schoolautoriteiten inge
wonnen over de vraag, of meerdere behoefte bestond aan eene
dergelijke school dan wel aan eene voor meer uitgebreid lager
onderwijs voor meisjes. In een belangrijk rapport had de
Districtsschoolopziener geconcludeerd ten gunste van laatstge-
melde schooldoch alleen als quaestie van prioriteit. Na naauw-
gezette overweging ook van de in de jaren 18681870 dien
aangaande gevoerde gedachtenwisseling adviseerde de Commissie
de voor de stichting eener school voor meer uitgebreid lager
onderwijs voor meisjes benoodigde gelden te brengen op de
gemeentebegrooting 1878, en deed dat advies vergezeld gaan
van een in overleg met den Schoolopziener ontworpen schema