105 Omtrent de Hollandsche en Rijnspoorweg-lijnenwaar door deze Gemeente met het groote spoorwegnet ver bonden is, is niets merkwaardigs te vermelden. Betrekkelijk de verschillende tramwaylijnen kunnen wij het volgende mededeelen: De Haagsche Tramway-Maatschappij was door het leg gen van dubbel spoor langs den Scheveningschen weg, in de Javastraatde Alexanderstraat en een gedeelte der Parkstraat, en in verband hiermede door het aanleggen van een nieuwe lijn door de Badhuisstraat en de Wasse- naarsche straatin de gelegenheid om beter dan vroeger in het druk verkeer met Scheveningen te voorzien. Voor de in 1877 aangevraagde en voorloopig verleende conces- De overige stoombooten varen op Dordrecht, Maas tricht, Breda, s HertogeriboschNijmegen en Arnhem. Verdere bijzonderheden betrekkelijk de stoomboot- diensten, beurtveren en marktschuiten zijn vermeld in Hoofdstuk VIII van het Verslag der Kamer van Koophandel en Fabrieken. Het pakschuitenveer van hier op Amsterdam vermin derde met één vaartuig. Tot het vervoer van personen naar Leyden en Delft en tusschenliggende plaatsen waren in 1878 in dienst: naar eerstgenoemde plaats 3,'naar Delft 4 volkschuiten. Deze laatste dienst werd waargenomen door vier vaste schippers van Delft', dagelijks met uitzondering van Zondag had slechts ééne vaart van 's Gravenhage en ééne van Delft plaats. Het personenvervoer tusschen hier en Scheveningen werd ook in 1878 waargenomen door drie gondels. b. Middelen van vervoer te lande.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1878 | | pagina 111