105
Omtrent de Hollandsche en Rijnspoorweg-lijnenwaar
door deze Gemeente met het groote spoorwegnet ver
bonden is, is niets merkwaardigs te vermelden.
Betrekkelijk de verschillende tramwaylijnen kunnen
wij het volgende mededeelen:
De Haagsche Tramway-Maatschappij was door het leg
gen van dubbel spoor langs den Scheveningschen weg,
in de Javastraatde Alexanderstraat en een gedeelte der
Parkstraat, en in verband hiermede door het aanleggen
van een nieuwe lijn door de Badhuisstraat en de Wasse-
naarsche straatin de gelegenheid om beter dan vroeger
in het druk verkeer met Scheveningen te voorzien. Voor
de in 1877 aangevraagde en voorloopig verleende conces-
De overige stoombooten varen op Dordrecht, Maas
tricht, Breda, s HertogeriboschNijmegen en Arnhem.
Verdere bijzonderheden betrekkelijk de stoomboot-
diensten, beurtveren en marktschuiten zijn vermeld
in Hoofdstuk VIII van het Verslag der Kamer van
Koophandel en Fabrieken.
Het pakschuitenveer van hier op Amsterdam vermin
derde met één vaartuig.
Tot het vervoer van personen naar Leyden en Delft
en tusschenliggende plaatsen waren in 1878 in dienst:
naar eerstgenoemde plaats 3,'naar Delft 4 volkschuiten.
Deze laatste dienst werd waargenomen door vier vaste
schippers van Delft', dagelijks met uitzondering van
Zondag had slechts ééne vaart van 's Gravenhage en
ééne van Delft plaats.
Het personenvervoer tusschen hier en Scheveningen
werd ook in 1878 waargenomen door drie gondels.
b. Middelen van vervoer te lande.