loe siên voor tramwaylijnen door de stad werden door den Raad in zijne zitting van 19 November de voorwaar den vastgesteldin welke nieuwe concessie tevens de bestaande lijnen zijn opgenomen. Tegen deze nieuwe voorwaarden zijn intusschen door de maatschappij be zwaren ingediendwaaromtrent in 1878 geen beslissing is genomen. Ten gevolge van de weigering van den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid om rails te laten leggen door het Binnenhof zal de lijn van het Westeinde loopen tot op het Buitenhof en vervolgens van het Plein naar het Rijnspoorwegstation, terwijl na de verbreeding der Lange Pooten ook door die straat een tramwaylijn zal gelegd worden. In de lijn ’s GravenhageDel/l kwam in het afge- loopen jaar geen verandering. Voor de tramwaylijn van de Nederlandsche Rhijn- spoorwegmaatschappij loopende van de Rijnstraat naar het Badhuis en waarvan de concessievoorwaarden door den Raad op 8 January 1878 werden vastgesteldzijn in den loop van het jaar de teekeningen ingezonden en goedgekeurden de voorbereidende werkzaamheden voor het bouwen van het station te Scheveningen en het leggen der baan aangevangen bovendien heeft de maatschappij zich tot^het gemeentebestuur gewend tot het verkrij gen der vergunning om van stoomkracht gebruik te makennadat door haar proeven waren genomen met het machine Merryweather op de lijn tusschen hier en Voorburg, die door vele leden van den Raad waren bij gewoondde Raad heeft daarop onder zekere voor waarden de vergunning verleend bij besluit van 1 Oct. Eindelijk werd nog bij Raadsbesluit van 2 Julij eene gunstige beschikking genomen op een aanvraag van den heer N. B. van Praag om concessie voor een

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1878 | | pagina 112