50.
kappenenz.) bevonden zich 23 leerlingenterwijl in de 3de
en 4de klassewaar het ontwerpen van gebouwen plaats vindt
resp. 7 en 17 jongelingen onderwijs ontvingen.
Aan de les in de theorie der perspectief en de aesthetische
behandeling der bouwstijlen, namen 25 leerlingen deel.
Kort voor den aanvang van het prijsteekenenwerd door
een lid der Academie eene schriftelijke klacht ingezondendat
de leerlingen der hoogere klassen bouwkunde vrijheid hadden
hunne prijsteekeningen mede naar huis te nemenzoodat er
z. i. geen waarborg bestond dat de mededinger uitsluitend eigen
werk leverde.
De Raad van Bestuur onderzocht deze klacht en kwam tot
de volgende uitkomstwelke hier wordt medegedeeldopdat
een ieder wetehoe het prijsteekenen ter Academie plaats vindt.
De afdeelingen der hoogste klassen bouwkunde ontvangen
eene haar geheel onbekende prijsvraag. Zonder eenige hulp
middelen ontwerpen de mededingers de schets daarvoor in een
gesloten lokaal. Vroeger werd dit door de hoogste klasse in
éénen dag gedaan, maar daar die tijd te kort is, was de
schets zoo weinig beteekenenddat zij geen aandacht trok.
Derhalve werd besloten om den tijd voor de schetsteekening
tot twee dagen te verlengen. Op elke bekroonde teekening
ziet men trouwens ook vermeld schetsteekening en logein
twee dagen. De schetsen werden toen natuurlijk veel beter.
Niettemin bleef de bepaling gehandhaafddat binnen éénen
dag het plande platte grond met afmetingen van ramen
deurenenz. volkomen geleverd moest worden. Daarin kon dus
niets gewijzigd wordenwaarin een andere gevel zou passen.
Deze plannen blijven aan de Academie berustenen den vol
genden dag wordt de gevel ontworpen. Daarna worden de
schetsteekeningen van den academiestempel voorzien en achter
slot gebracht. De frischheid van conceptie dezer plannen be
staat juist hierindat de leerlingen geen boeken of platen
kunnen raadplegenmaar dat de schets het zuiver resultaat
hunner studiën is.
De eerste afdeeling dezer klasse, die b. v. eene villa, woon-