24.
De Scholen.
ci.
dat de teruggave der inlage en de betaling der renten door den
Staat zonder eenig voorbehoud bij de wet aan de inleggers zal
zijn gewaarborgd (art. 11), dan ligt het voor de hand, dat
geene inrigting van particulieren aard een dergelijken waarborg
van veiligheid vermag aan te bieden. Of ook in alle andere
opzigten de Staatsbemoeijing boven liet particulier initiatief op
dit gebied de voorkeur zal blijken te verdienen, kan alleen de
ondervinding leeren.
De bouwplannen voor twee nieuwe scholen (de vierde burger
school aan den Zuid-Oost-Buitensingel en eene nieuwe school
voor onvermogenden te Scheveningen) gaven tot eene niet onbe
langrijke wisseling van gedachten tusschen Burgemeester en
Wethouders en de Plaatselijke Schoolcommissie aanleiding. Aan
het plan voor de burgerschool bleek het beginsel ten grondslag
te hebben gelegen een gebouw te stichten, hetwelk uit drie
beneden- en drie bovenlokalen zou bestaan. De Commissie meende
met ernst de wenschelijkheid te moeten betoogen, dat bij het
tot dusver gevolgde stelsel van lokalen gelijkvloers mogt worden
volhard, of althans dat zij in staat mogt worden gesteld de
gronden te beoordeelen, die tot eene afwijking van dat stelsel
hadden geleid. Immers kwam het der Commissie voor, dat
wanneer de schoollokalen niet naastmaar boven elkander worden
geplaatsthet den hoofdonderwijzer moeijelijker zal vallenover
de verschillende lokalen voortdurend en ongemerkt toezigt te
houden, en dat bovendien het in iedere schoolklasse onvermijde
lijke gedruisch voor het onderwijs in het daarboven of beneden
gelegen vertrek niet anders dan hinderlijk kan zijn; terwijl het
gestadig op- en nederloopen der trappen bij overgang der klassen
van het eene lokaal naar het andere alligt aanleiding kan geven
tot verstoring der goede orde. Die bezwaren wogennaar de
meening der Commissie, te meer, wijl haar gebleken was, dat
bij het ontwerpen van het bouwplan slechts gedeeltelijk van
het beschikbaar terrein was partij getrokken en dat dit terrein
allezins toereikend was voor de stichting van een schoolgebouw