24.
Op voorstel van een der hoofdonderwijzers werd door de
Commissie het gebruik toegestaan van het leesboekje, getiteld:
„Van eigen bodem,” 4e deel, door C. Honigh en G. J. VosAz.
Door den hoofdonderwijzer van eene der scholen voor onver-
mogenden werd aan de Commissie ter beoordeeling toegezonden
een boekje, getiteld„Wees beleefd. Wenken der wellevendheid
voor school en huisdoor S. W. van Beuren Nzn. Na onderzoek
van dat boekje besloot de Commissie aan den betrokken hoofd
den gang van het onderwijs moest uitoefenendoch aan den
anderen kant wenschte de Commissie de gelegenheid, om de
school te bezoekenaan de hier bedoelde kinderen ongaarne
on voorwaardelijk te ontzeggen. Zij besloot mitsdien aan Burge
meester en Wethouders in overweging te geven, van iedere aan
vraag om tijdelijke toelating mededeeling te doen aan hare be
trokken subcommissie, en deze tevens, voor zooveel noodig
te magtigen, het dagelijksch bestuur omtrent zoodanige aan
vragen te dienen van praeadvies. De Commissie kan alleen con
stateren, dat geene enkele aanvraag om tijdelijke toelating te
harer kennis is gebragt.
Het vorig jaarverslag vermelddedat aan de Plaatselijke
Schoolcommissie was opgedragen na verloop van eenigen tijd
haar gevoelen mede te deelen omtrent de wenschelijkheid eener
bestendiging van de bij wijze van proefneming ingevoerde wij
ziging der schoolwijkverdeelingkrachtens welke de kinderen,
woonachtig in de Zuilingstraat, Vliersteeg en Kromme Elleboog
van de school in de Lombardstraat waren overgebragt naar die
op het Kortenbosch. De Commissie gaf in Februarij 1879 aan
Burgemeester en Wethouders te kennendat er naar hare meening
tegen de bedoelde bestendiging uit het oogpunt der localiteit
geene bedenkingen bestondendoch datmogt tot die besten
diging worden beslotenhet aantal hulponderwijzers aan de
school op het Kortenbosch met één zou moeten worden vermeerderd.
In overeenstemming met dat denkbeeld werd op voorstel van
Burgemeester en Wethouders het getal hulponderwijzers aan
genoemde school door den Gemeenteraad op acht bepaald.