-109
met Delfi en Scheveningen, had geregeld plaats. De
tramway-lijnen in de stad werden vermeerderd met
eene lijn van de Loosduinsche brug naar het Buiten
hof en met eene lijn van het Plein naar het Rijn
spoorwegstation.
Een overeenkomst tusschen de Haagsche Tramway-
Maatschappij en de Hollandsche Ijzeren Spoorweg-
Maatschappijwaarbij de eerste zich verbindt om de
goederen, door de laatste aangebragt, regelregt in
goederentrams naar Scheveningenen de goederen voor
het Hollandsche spoor bestemdmede bij afzonderlijke
dienst uit Scheveningen te vervoeren, is zeer zeker
voor Scheveningen in het algemeen en voor de visch-
verzending in het bijzonder van groot belang te achten;
deze dienst heeft met 1 January 1881 een aanvang
genomen.
Een voorgenomen tramwaylijn naar Loosduinen
waarover in het vorig verslag wordt gesproken, kwam
niet tot stand.
c. Nederlandsche Bank. (Agentschap der)
De gewone opgaven betreffende dit agentschap zijn
wederom vervat in Hoofdstuk VI van het verslag der
Kamer van Koophandel; tevens worden aldaar mede-
deelingen gedaan betrekkelijk de Haagsche Coöperatieve
Voorschol-vereenigingde s Gravenhaagsche Hulpbank, de
Zuid-HoUandsche Crediet-vereeniging en de ’s Graven
haagsche Crediet-vereeniging en Deposilokas.
Ten slotte wordt in Hoofdstuk VIII medegedeeld
het bestaan van eenige inrigtingenin verband staande
met handel en nijverheid, als van: de Billiton-maat-
schappijde Algemeene Nederlandsche Gasverlichting- en
Verwarming-maatschappij en de Nederlandsch-Indische
Spoorweg-Maatschappij.