440
ningen te huis, die tijdens de steurharingvisscherij
nagenoeg uitsluitend op België vai’en, en van daar
producten alhier invoeren.
Enkele vaartuigen, niet bestemd voor de vaart op
België, dienen als vletvaartuigen tusschen Scheveningen,
Rotterdam, Vlaardingen en Maassluis tot vervoer van
versche en gedroogde visch en haringnetten, andere
bepalen zich tot het aanvoeren en uitventen van brand
stoffen.
Van de 73 vaartuigendie te ’s-Gravenhage te huis
behooren zijn er G uitsluitend voor het fabriekwezen
in gebruik8 zijn bewoonde liggers6 worden gebezigd
als liggers voor ammoniakwater1 als ligger voor
houtskool, terwijl de overigen aan particuliere schippers
behooren.
d. In- en uitklaringen.
e. Werven en scheepsbouw.
De aanbouw van schepen op de in deze Gemeente
bestaande scheepstimmerwerven was van weinig be-
teekenis. Vele reeders te Scheveningen laten hunne
loggers elders bouwen, hetgeen moet worden toege
schreven aan het gemis van eene zeehaven aldaar.
De fabriek van katoenengarensvischnetten en zeil
doek van de firma M. Parser C°. verkeert in
bloeienden staat. De bestellingen zoowel van binnen-
als buitenslands nemen aanhoudend toe.
De taanderijen en de leverantiên van scheepsbenoo-
digdheden van de firma A. E. Maas en Zonen zijn
insgelijks in goeden toestand.
Ook voor de fabriek van cementsteen van den heer
J. Pleysier en voor de stoomhoutzagerij van den heer
Vierling was het jaar 1882 gunstig.
Het getal scheepstimmerweven bleef onveranderd.