145
De heer B. Wauthy, die op zijn verzoek eervol
ontslag verkreegwerd vervangen door den ingenieur
D. Liebrecht.
Een gedeelte van de lijn Hollandsche spoorBanka
straat gelegen op de Nassaukade tusschen de brug
over de Javastraat en de Laan Copes van Cattenburcli
werd verlegd naar de overzijde van de nu overkluisde
Schelpsloot.
Aan de Loosduinsche brug en te Scheveningen werden
nieuwe stallen met woningen gebouwd met ruimte tot
berging der tramwagens terwijl bij het depót aan den
Rijswijkschen weg eene nieuwe remise werd aangebracht.
In eene reeds langen tijd bestaande behoefte werd
door de maatschappij voorzien door op 7 verschillende
punten wachthuizen te. plaatsen.
Het materieel bestaat thans uit 76 wagens en het
dienstpersoneel uit 190 personen en 220 paarden.
De in 1881 door de Hollandsche Ijzeren Spoorweg
maatschappij aangevraagde onteigeningswet voor den
aanleg van een stoomtramweg van haar station alhier
naar Scheveningen kwam in 1882 tot stand, daarbij
werd verklaard dat het algemeen nut de onteigening
vordert van de perceelen aanvangende op dat station,
door de Noord- en Zusterpolders die in westelijke en
noordwestelijke richting worden doorsnedenover de
Loosduinsche brug en den weg, langs de gemeente
aschstaal en gasfabriek, langs en ten oosten van de
Beeklaan, van het einde van die laan in noordelijke
richting tot nabij den vuurtoren te Scheveningen, van
daar ongeveer evenwijdig aan het strand tot voor Zee-
rust en langs den straatweg tot het terras van het
Groot Stedelijk Badhuis.
De verdere onderhandelingen over dit onderwerp
zullen alsnu in 1883 kunnen worden voorlgezel.
10