145 De heer B. Wauthy, die op zijn verzoek eervol ontslag verkreegwerd vervangen door den ingenieur D. Liebrecht. Een gedeelte van de lijn Hollandsche spoorBanka straat gelegen op de Nassaukade tusschen de brug over de Javastraat en de Laan Copes van Cattenburcli werd verlegd naar de overzijde van de nu overkluisde Schelpsloot. Aan de Loosduinsche brug en te Scheveningen werden nieuwe stallen met woningen gebouwd met ruimte tot berging der tramwagens terwijl bij het depót aan den Rijswijkschen weg eene nieuwe remise werd aangebracht. In eene reeds langen tijd bestaande behoefte werd door de maatschappij voorzien door op 7 verschillende punten wachthuizen te. plaatsen. Het materieel bestaat thans uit 76 wagens en het dienstpersoneel uit 190 personen en 220 paarden. De in 1881 door de Hollandsche Ijzeren Spoorweg maatschappij aangevraagde onteigeningswet voor den aanleg van een stoomtramweg van haar station alhier naar Scheveningen kwam in 1882 tot stand, daarbij werd verklaard dat het algemeen nut de onteigening vordert van de perceelen aanvangende op dat station, door de Noord- en Zusterpolders die in westelijke en noordwestelijke richting worden doorsnedenover de Loosduinsche brug en den weg, langs de gemeente aschstaal en gasfabriek, langs en ten oosten van de Beeklaan, van het einde van die laan in noordelijke richting tot nabij den vuurtoren te Scheveningen, van daar ongeveer evenwijdig aan het strand tot voor Zee- rust en langs den straatweg tot het terras van het Groot Stedelijk Badhuis. De verdere onderhandelingen over dit onderwerp zullen alsnu in 1883 kunnen worden voorlgezel. 10

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1882 | | pagina 151